2min

De startup Sourcepoint heeft een investering ontvangen van 10 miljoen dollar. Het doel van Sourcepoint is om uitgevers van websites de middelen te bieden om bezoekers te blokkeren die gebruik maken van een adblocker. Sourcepoint gaat de strijd aan met een grote groep internetgebruikers.

Sourcepoint is opgericht door voormalige Google-topman Ben Barokas, hij verkocht zijn bedrijf Admeld voor 400 miljoen dollar aan Google. Nu is hij opnieuw voor zichzelf begonnen om software te ontwikkelen waarmee bezoekers geweerd kunnen worden die advertenties blokkeren. De investering van 10 miljone dollar is overigens niet afkomstig van Google.

Veel websites op internet moeten zien rond te komen van de reclame inkomsten die zij met hun website bij elkaar verdienen. Het probleem is alleen dat steeds meer internetgebruikers deze reclames blokkeren waardoor de website eigenaar steeds minder verdiend. Een goed alternatief verdienmodel is nog niet gevonden, behalve het optrekken van een betaalmuur, maar ook dat werkt in veel gevallen averechts.

Nu is daar Sourcepoint dat gebruikers straks een stuk bewuster gaat maken van het feit dat ze advertenties blokkeren. Sourcepoint doet dat door op een hele flexibele manier de bezoekers te weren van een website die de advertenties blokkeren. Het is natuurlijk mogelijk om een bezoeker kei hard te weren, maar er komen ook mogelijkheden waarbij de bezoeker kan betalen voor toegang tot de website zonder dat er advertenties worden getoond. Een deel van die omzet verdwijnt dan in de zakken van Sourcepoint.

Sourcepoint heeft met de eerste 22 uitgevers een contract gesloten om de software te gaan uitrollen. De verwachting is echter dat deze methode alleen effectief gaat zijn als Sourcepoint door meer dan 90 procent van de uitgevers gebruikt gaat worden. Als bezoekers geen alternatieve websites meer hebben om te bezoeken moeten ze of hun adblocker uitzetten of gaan betalen voor toegang. Daarmee is de strijd geopend om aan programma’s als Adblock Plus een einde te maken.

In de Verenigde Staten blokkeert op dit moment 1 op de vijf internetgebruikers advertenties. In Europa ligt dit aantal al een heel stuk hoger.