3min

Sony sluit zijn boekjaar af aan het einde van het eerste kwartaal en onder aan de streep over het hele boekjaar heeft de Japanse onderneming voor het eerst in drie jaar weer eens winst gemaakt. Het eerste kwartaal van 2016 wat bij Sony het laatste kwartaal van het boekjaar is, werd echter wel met een flink verlies afgesloten.

Sony draaide het afgelopen kwartaal een omzet van 1824,1 miljard Yen (14,85 miljard euro), dit is een kleine daling ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015. Het afgelopen kwartaal wist Sony geen winst te boeken, maar een verlies van 88,3 miljard Yen (719 miljoen euro), hoewel dat niet heel positief is, is het verlies wel een stuk lager dan in het eerste kwartaal van 2015.

Sony sluit nu zijn boekjaar van 2015 af en heeft daarin toch nog winst weten te maken. Onder aan de streep wist Sony over het boekjaar 2015 een winst te noteren van 147,8 miljard Yen, zo’n 1,2 miljard euro. Dat is een heel stuk beter dan het vorige boekjaar toen Sony nog een verlies noteerde van 126 miljard yen, ongeveer 1 miljard euro. De jaaromzet daalde met zo’n 1,3 procent, wat voornamelijk komt door de mobiele divisie. Sony Mobile draaide 20 procent minder omzet en het verlies van de divisie bleef beperkt tot 61,4 miljard yen, zo’n 500 miljoen euro.

Sony wil nu op dezelfde voet doorgaan en weer proberen om elk jaar winst te boeken. Iets waar het bedrijf de afgelopen vijftien jaar niet vaak in is geslaagd. Sony heeft nu ook de sensordivisie afgesplitst van het bedrijf, zodat die op eigen benen staat en niet langer de slechte resultaten van de overige divisies kan verbloemen. De divisies worden nu harder afgerekend op resultaat.

Voor de meeste divisies zal dit weinig effect hebben, zo groeit bijvoorbeeld de PlayStation-divisie nog steeds, Sony wist het afgelopen jaar meer PlayStation 4-consoles te verkopen dan het jaar ervoor. Later dit jaar verschijnt er waarschijnlijk nog een nieuwe versie van de PlayStation 4 en de PlayStation VR, dat gaat ongetwijfeld zorgen voor extra omzet en winst. De winst steeg het afgelopen jaar met 84,3 procent naar 88,7 miljard yen (722 miljoen euro).

Ook de camera en de televisie-divisie van Sony noteren positieve cijfers, de omzet van de camera’s bleef ongeveer gelijk op 711,2 miljard yen (5,7 miljard euro), maar de winst steeg met 72,7 procent naar 72,1 miljard yen (587 miljoen euro). De verkoopcijfers van de audio en televisieproducten gingen wel wat omlaag, maar door de verkoop van meer duurdere televisies ging de omzet toch omhoog.

De grootste uitdaging lijkt te liggen bij de mobiele divisie met een een verlies van 500 miljoen euro en hard teruglopende verkoopcijfers. Sony verkocht het afgelopen kwartaal slechts 3,4 miljoen smartphones, de helft minder dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Sony heeft een compleet nieuwe serie op het programma staan voor deze zomer. De Sony Xperia X-serie zou voor Sony het verschil moeten gaan maken, maar op dit moment kunnen we niet zeggen dat deze enorm innovatief of onderscheidend is ten opzichte van de rest van de markt. Sony zou zich kunnen onderscheiden door zijn X-serie aantrekkelijker te prijzen, maar of dat voldoende is, is nog even de vraag.