3min

Sony heeft de cijfers bekend gemaakt van het afgelopen kwartaal en onder de streep werd er een verlies genoteerd van 136 miljard yen (968,8 miljoen euro). Wat een veel groter verlies is dan een jaar geleden. De voornaamste reden voor het verlies is een afschrijving op de mobiele divisie van 176 miljard yen (1,25 miljard euro).

Sony heeft zichzelf als doel gesteld om een grote speler te worden op de smartphone-markt, maar het is duidelijk dat dit niet zonder slag of stoot te bereiken is. Het bedrijf heeft wederom de prognose voor 2014 moeten bijstellen, het verwacht nu nog 41 miljoen smartphones te verkopen, in juli werd dit aantal al bijgesteld naar 43 miljoen, het bedrijf ging in april nog uit van 50 miljoen exemplaren.

Sony Mobile wist het afgelopen kwartaal een omzet te behalen van 308,4 miljard yen (2,2 miljard euro), wat een stijging is van 1,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Onder de streep komt de mobiele divisie echter uit op een verlies van 172 miljard yen (1,22 miljard euro), een jaar eerder boekte Sony Mobile nog een kleine winst van 8,8 miljard yen (ongeveer 62 miljoen euro). Voornaamste reden voor het verlies is de afschrijving die Sony doet op de waarde van Sony Mobile van 176 miljard yen.

Sony heeft ervoor gekozen om de CEO van Sony Mobile, Kunimasa Suzuki, die sinds april 2012 de functie bekleed, te vervangen door Hiroki Totoki. Totoki was voorheen een senior VP bij Sony, Suzuki krijgt een nieuwe functie als executive VP bij Sony Entertainment. Daarnaast heeft Sony eerder al aangegeven de strategie van Sony Mobile om te gooien. Het bedrijf gaat zich vooral richten op high-end toestellen en wil in minder landen actief worden.

PlayStation 4

Alle andere divisies van Sony waren eigenlijk zeer succesvol. Zo draait de game-divisie een stuk beter sinds de lancering van de PlayStation 4, het bedrijf verwacht dit jaar 17 miljoen consoles te verkopen en een nog groter aantal games. De omzet is gestegen met 83,2 procent en de divisie komt uit op een winst van 21,8 miljard yen (155 miljoen euro).

Foto en videocamera’s

Ook Sony’s "Imaging Products & Solutions"-divisie verantwoordelijk voor alle fotocamera’s en videocamera’s heeft zwarte cijfers geschreven door wat interne veranderingen en komt uit op een omzet van 178,6 miljard yen en een winst van 20,1 miljard yen (143 miljoen euro). In hetzelfde kwartaal een jaar geleden draaide deze divisie nog een verlies van 2,3 miljard yen.

Home entertainment

Ook op het gebied van Home entertainment heeft Sony flinke veranderingen doorgevoerd. Onder meer de televisies hebben jarenlang gezorgd voor een verlies in deze divisie. Nu weet het bedrijf een omzet te noteren van 282,4 miljard yen, een stijging van 7 procent, maar belangrijker nog de divisie boekt een winst van 8 miljard yen (57 miljoen euro), dit terwijl er vorig jaar nog verlies werd gemaakt.

Devices waaronder camera-sensoren

De meest succesvolle mobiele divisie van Sony is eigenlijk Devices, hieronder vallen onder meer de camera-sensoren. Vrijwel alle smartphone-fabrikanten kopen namelijk de camera’s voor hun toestellen in bij Sony, zelfs Apple gebruikt al sinds het begin camera’s van Sony in de iPhone. Mede door de opkomst van de selfie kopen veel fabrikanten nu ook Sony-camera’s in voor de front-camera. Voorheen was de camera aan de voorkant van een smartphone van belabberde kwaliteit, daar is nu verandering in gekomen. Het gevolg is dat Sony een omzetstijging noteert van 23,1 procent in deze divisie naar 247,7 miljard yen en een winst van 29,6 miljard yen (211 miljoen euro).

Pictures en Music

Sony heeft uiteraard ook nog een platenmaatschappij en een eigen filmstudio. De platenmaatschappij heeft een winst genoteerd van 11,8 miljard yen (84 miljoen euro) en de filmstudio een verlies van 7 miljoen euro.

Als we verder nog de financiële documenten van Sony doorspitten zien we dat het bedrijf nog een afschrijving doet op de verkoop van de VAIO-divisie die het eerder dit jaar heeft verkocht. Maar eigenlijk heeft Sony vrijwel alle divisies weer aardig op de rit, alleen lijken de smartphones en tablets nu het nieuwe zorgenkindje te zijn voor Sony. De vraag is dus ook of Sony deze divisie weer op de rit gaat krijgen en het concern weer winst kan gaan maken want dat is Sony in de afgelopen tien jaar bijna niet gelukt.