2min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft begint morgen met de verkoop van haar Windows OneCare Live software. De start van de verkoop komt drie jaar na Microsofts aankondiging om de anti-virusmarkt te betreden.

OneCare Live is een alles-in-één beveiligingspakket, waaronder een anti-virus en anti-spyware applicatie, een firewall, backup mogelijkheden en diverse tools om Windows PC mee te tweaken. "Wij denken dat we een nieuwe categorie creëeren. Het gaat niet meer om veiligheid, maar om de volledige zorg over de computer", aldus Dennis Bonsall van Microsoft.

Analisten denken dat het bedrijfsleven afwachtend zal zijn in het gebruik van OneCare, omdat Microsoft ook de maker is van de software die beveiligd moet worden met OneCare. Consumenten zullen volgens diezelfde analisten gretiger zijn, omdat Microsoft voor veel consumenten een betrouwbaar merk is.

Wat ook zal bijdragen aan het verwachte succes onder consumenten is de prijs van het pakket. OneCare kost namelijk 49,95 dollar per jaar en mag op maximaal drie PC’s worden gebruikt. Daarnaast is het de verwachting dat veel verkopers aanbieden gaan maken met het pakket.
Microsoft heeft OneCare een tijdje in testfase gehad en ongeveer 500.000 mensen hebben het pakket al uitgetest. Tienduizenden van die mensen hebben tevens gebruik gemaakt van de aanbieding van Microsoft om het pakket voor 19,95 dollar aan te schaffen.

De stap van Microsoft om de antivirusmarkt te betreden heeft ook de huidige marktleiders Symantec en McAfee wakker geschud. Beide bedrijven werken aan een gelijksoortige service. Bij Symantec is dat ‘Genesis’ en bij McAfee ‘Falcon’.