1 min

Internetbankieren door middel van spraakherkenning is de toekomst, aldus de Voice Commerce Group. Op dit moment werken ze aan een systeem dat authenticatie via spraak mogelijk zou moeten maken.

Het is de bedoeling dat de klant een biometrische profiel aanlegt. Dit houdt in dat de klant naar een bepaald nummer moet bellen en enkele nummers op moet noemen. De eigenschappen van de stem worden dan opgeslagen in een biometrisch profiel. Indien een klant een transactie wil doen zal deze eerst een nummer moeten bellen. Daarna wordt gevraagd om enkele nummers op te noemen en indien die overeenkomen met het biometrisch profiel zal de transactie doorgevoerd worden.

"Voice Transact trekt de retail en internetbankieren sectoren van de markt bij elkaar, en opent ook de markt voor mobiel betalen," aldus Nick Ogden, directeur van de Voice Commerce Group. Als het aan Ogden ligt zal het systeem een wereldwijd standaard worden om veilig online betalingen door te voeren. "Het systeem geeft consumenten de mogelijkheid om verantwoordelijkheid voor hun transacties te nemen." aldus Ogden.

Er liggen echter nog wel een addertje onder het gras. Het grootste probleem is namelijk de ondersteuning van de nieuwe techniek. Dit nieuwe systeem kan nog niet makkelijk geïmplementeerd worden voor banken.