Abonneer je gratis op Techzine!

Een federale rechtbank in de Verenigde Staten heeft besloten dat de Russische malwarebestrijder Kaspersky wel degelijk de adware Zango als malware aan mag merken en mag verwijderen.

Zango is zogenaamde adware, wat wil zeggen dat gebruikers bepaalde diensten kunnen krijgen in ruil voor het kijken naar advertenties. In dit geval ging het om video’s, games en muziek.

Kaspersky merkte Zango echter aan als malware, dit tot groot ongenoegen van Zango zelf dat dan ook een rechtszaak aanspande. Dit deed het bedrijf in 2007 en ook toen besloot de rechtbank dat Kaspersky wel degelijk Zango mocht verwijderen.

Ook daar nam Zango geen genoegen mee en dus ging de adwarefabrikant in hoger beroep. Het hof oordeelde opnieuw dat de Communications Decency Act Kaspersky het recht gaf om de software te blokkeren. Zango bracht daar echter tegenin dat alleen ISP’s dat volgens de wet zouden mogen, maar de rechter oordeelde dat ook virusscanners daar onder vallen.

Verder speelde ook de reputatie een rol in het besluit. Terwijl Kaspersky een gerenommeerd beveiligingsbedrijf is, is Zango op z’n minst een dubieus bedrijf. In 2006 had Zango nog drie miljoen dollar betaald om een aanklacht van de Federal Trade Commission te schikken.

Tenslotte merkte het hof op dat dit vonnis geen vrijbrief is voor malwarebeschermers om ook concurrenten te blokkeren. De wet die uit 1996 stamt zou dan ook verder verduidelijkt moeten worden, zo meent de rechtbank.