2min

Tags in dit artikel

, , ,

Google stopt miljoenen dollars in een reclamecampagne over privacy. Op deze manier wil het internetters duidelijk maken welke informatie Google opslaat, op welke manier en waarom. De campagne zal zowel online als offline gevoerd worden.

Welk bedrag er precies gemoeid is met de reclamecampagne is niet bekend, maar naar eigen zeggen zou het om tientallen miljoenen dollars gaan. Zo heeft het internetbedrijf een website in het leven geroepen om ons te vertellen welke privacygevoelige informatie het opslaat, hoe het bedrijf dat doet alsmede waarom.

Naast een digitale campagne plaatst het internetbedrijf ook paginagrote advertenties in gerenommeerde nieuwsbladen als de New York Times en USA Today. Ook zouden er al diverse billboards gesignaleerd zijn in New York en Washington. De campagne was al eerder opgestart in het Verenigd Koninkrijk, nu is het dus de beurt aan de VS. Of de campagne ook naar Nederland komt is op dit moment onbekend.

Google heeft in het verleden meer dan eens het verwijt te horen gekregen dat het ongevraagd privacygevoelige data van gebruikers opslaat, meest recentelijk nog toen bekend werd dat het internetbedrijf MAC-gegevens van WiFi-routers en payload data (e-mails, financiële informatie) verzamelt. Daarop eiste het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat Google deze gegevens van 3,6 miljoen Nederlanders vernietigde, waaraan het internetbedrijf gehoor gaf.

Google stelde daarop voor dat gebruikers de term ‘_nomap’ aan de SSID toevoegen. Zo weet Google van een afstand dat het geen gegevens van het WiFi-punt mag opnemen in zijn database. De Tweede Kamer ziet hier niets in, omdat dit een actie van de gebruiker veronderstelt. De Kamer wil dat Google aan alle gebruikers persoonlijk om toestemming vraagt of het gegevens mag opnemen in zijn database (opt-in). Het internetbedrijf ziet hier niets in.

Tegenstanders beschouwen de privacycampagne van Google als een middel om de aandacht af te leiden van het werkelijke probleem. "Deze campagne moet worden genomineerd voor een soort fictieprijs", aldus Jeff Chester, directeur van het Center for Digital Democracy. "Als er cijfers zouden worden gegeven voor privacybescherming, dan zou Google een zware onvoldoende krijgen."