min

Tags in dit artikel

, ,

Om beter te concurreren met iTunes heeft Napster bekend gemaakt de abonnementsprijs fors te verlagen. Naast de prijsverlaging mogen abonnees nu ook vijf liedjes per maand gratis downloaden.

De digitale muziekdienst Napster is bekend geworden wegens het aanbieden van muziek zonder daar rechten voor te hebben betaald. Al enige tijd is de dienst legaal aangezien er nu wel voor deze rechten betaald wordt. Consumenten kunnen een abonnement nemen bij de dienst om zo een onbeperkt aantal liedjes te beluisteren. Dit houdt echter niet dat deze ook gedownload mogen worden.

Voorheen moest er voor een dergelijk abonnement 12,99 dollar betaald worden. Om de concurrentie aan te kunnen gaan met iTunes heeft de dienst besloten de prijs fors te verlagen. Per maand moet een abonnee nu vijf dollar neerleggen. Om nog meer te concurreren biedt de dienst ook nog vijf gratis downloads per maand aan. Daarnaast zal Napster ook een grote reclamecampagne starten in ruim duizend vestigingen van Best Buy’s in de Verenigde Staten.

Volgens Chris Gorog, CEO van Napster, is deze oplossing een win-win-situatie voor alle partijen. "We hebben zeer nauw samengewerkt met verschillende platenmaatschappijen om tot een overeenkomst te komen. De economische structuur die hieruit is voortgekomen zal voor iedereen voordelig uitpakken, te beginnen bij de consument", aldus Gorog.

Platenmaatschappijen zien namelijk de verkoop fors dalen. Online diensten zoals iTunes en Napster zijn echter erg populair bij gebruikers. Hier spelen platenmaatschappijen op in door samen te werken met deze diensten. Op deze manier is de samenwerking voor alle partijen voordelig. "Onze partners zien het voordeel van dergelijke abonnementen. Zij weten ook dat als er niks gebeurt het alleen maar slechter zal gaan met de muziekindustrie", aldus Gorog.