The Run

Ons verhaal begint bij een jonge racer genaamd Jack. Jack heeft een behoorlijke schuld opgebouwd bij de mafia en daardoor staat er nu een flinke prijs op zijn hoofd. Om te zorgen dat Jack weer vrij is, moet hij zijn schuld afbetalen. Zijn vriendin Sam helpt hem door hem in te schrijven voor The Run. Hiermee kan hij 25 miljoen winnen, wat genoeg is om zijn schuld af te betalen. Een race dwars door Noord-Amerika staat hem dus te wachten. Dit zal echter niet gemakkelijk worden, omdat de politie en mafia meestal niet ver weg zijn. Ook de concurrentie van de andere racers is moordend en daardoor zal The Run waarschijnlijk nog lang in je geheugen gegrift staan.

The Run bevat in totaal tien trajecten die je meenemen door de ruige natuur van Noord-Amerika. Met elk traject kom je weer in een ander gebied en tijdens elk gebied zal je ongeveer rond de 20 à 25 minuten bezig zijn. Bij hoge moeilijkheidsgraad kan je soms wel veertig minuten of langer bezig zijn met één traject. Omdat het spel niet al te lang is, word je al direct in een snelle wagen geplaatst. Wil je echter na een tijdje van auto wisselen, dan moet je tijdens een race een tankstation bezoeken. Het spel wordt dan tijdelijk gepauzeerd zodat je op je gemak een andere auto kan kiezen.

Omdat je in het spel eigenlijk altijd met een sprint (race van punt A naar B) te maken hebt heeft EA hier een paar variaties op gemaakt die we allemaal even kort doornemen. Zo kan het de bedoeling zijn dat je een bepaald aantal racers moet inhalen voor je de eindstreep bereikt. Hierop is ook weer een variant gemaakt waarin je drie racers binnen een bepaalde tijd moet inhalen. Daarnaast is er ook een checkpointrace waarin je in je eentje vijf checkpoints binnen een bepaalde tijd moet halen. Als laatste zijn er de rivaalraces. Dit is een een-tegen-eenrace.

Tijdens al deze racemodes zal je ook te maken krijgen met de politie. Zij zullen agenten achter je aansturen en hier en daar wegversperringen plaatsen. Lukt het je om een politiewagen uit te schakelen of een wegversperring te passeren dan krijg je daar automatisch een aantal experience points (xp) voor. Je krijgt niet alleen hiervoor xp maar ook als je races wint, drift en op nog veel meer manieren. Met genoeg xp zal je in level stijgen waardoor je de upgrades nitro en draften vrij speelt.

Deze twee upgrades zorgen voor wat meer tactiek tijdens het racen. Zo geeft Nitro een tijdelijke snelheidsboost zodat je even snel een andere racer kan inhalen of snel kan optrekken als je uit de bocht komt. De timing is essentieel, want geef je te snel nitro als je uit de bocht komt dan zal je auto spinnen en zal je flink je best moeten doen om toch nog eerste te worden. Gaat het echter flink mis dan is er ook nog de optie om de race van een vorig checkpunt te starten. Dit kan echter maar een paar keer dus je moet zorgen dat je niet te veel fouten maakt.

Met de andere upgrade, draften, is het de bedoeling om vlak achter een andere racer te gaan rijden. De draftmeter die in je scherm staat zal zich langzaam vullen en als hij vol is, dan krijg je automatisch een tijdelijke boost om de racer voor je in te halen. Door nitro en draften op de juiste momenten te gebruiken kan het zijn dat je op de seconde na eerste wordt wat voor een goed gevoel zorgt.

Buiten het racen zitten er ook een paar Quick Time Events in het spel. Het is dan de bedoeling om het juiste moment de juiste knoppen in te drukken. Deze events zorgen voor net iets meer afwisseling in de gameplay. Je zal maximaal vier keer te maken krijgen met deze events, dus het grootste gedeelte van het spel zal je, zoals het hoort bij een racespel, gewoon blijven racen.

Ook ditmaal kent het spel weer de Autologfunctie. Hiermee kan je de tijden van jou en je vrienden vergelijken en kijken wie er het beste is. Weet één van je vrienden jouw snelste tijd te verbreken dan zal je automatisch een berichtje krijgen. Een beetje fanatieke gamer zal dan gelijk weer het spel opstarten om weer op nummer één te komen staan.

Nadat je The Run hebt voltooid, speel je automatisch de optie Uitdagingen vrij. Veel van deze uitdagingen zijn precies dezelfde races die je al in The Run hebt gespeeld, maar ditmaal moet je binnen een bepaalde tijd finishen om een medaille te winnen. De uitdagingen zijn niet zo leuk als The Run zelf maar zijn een leuke toevoeging aan het spel.

NFS: The Run is niet erg lang. Na maximaal vier uur op normaal niveau verschijnt de aftiteling in beeld. Maar in deze vier uur race je elke keer weer door andere landschappen en over andere wegen. Als we dit dan vergelijken met een spel zoals Dirt 3, dan zijn we met die game misschien wel langer bezig, maar we rijden welk erg vaak op dezelfde banen of variaties daarop. We zijn er daarom van overtuigd dat The Run niet gemaakt is om één keer te spelen, maar minstens twee keer. Er zijn naast het hoofdverhaal nog genoeg andere dingen te doen, dus daarom kraken wij het spel niet af omdat het te kort is.