Working out

En dit was dan ook meteen mijn grootste probleem. Voor een gemiddelde student heb ik een behoorlijk grote kamer tot mijn beschikking, maar Kinect vereist zoveel ruimte, dat ik eerst tien minuten alles moet weghalen voordat ik kan beginnen met spelen: Negatief voor de motivatie dus! Daarnaast moet ik bij wijze van spreken ook eerst tien bouwlampen aanzetten, voordat het licht genoeg is in mijn kamer. Daarom is dit spel ook beter speelbaar overdag, maar juist s’avonds gaan de meeste mensen sporten.

Nu zijn dit natuurlijk problemen die met Kinect zelf te maken hebben. Het spel zelf is enorm goed en leuk in elkaar gezet. Kinect weet de speler beter te volgen dan bij de meeste spellen die voor deze camera zijn gemaakt en juist doordat je jezelf op de televisie ziet, weet je of je de oefeningen goed doet. Nu ga ik zelf als het even kan drie keer in de week naar de sportschool, hierdoor ben ik beter bekend met de oefeningen en weet ik meestal wel welke posities ik moet aannemen. Het gevaar schuilt hem juist in het feit dat mensen dit spel ook gaan kopen terwijl ze totaal geen verstand hebben van krachttraining. Oefeningen zoals diepe squats kunnen voor flinke blessures zorgen als ze niet goed worden uitgevoerd. Gelukkig werkt het spel bij dit soort oefeningen niet met extra gewichten, waardoor je dit soort spieren niet snel zal overbelasten.

Als extra veiligheid ben je ook verplicht om te beginnen met een instapsessie. Hierbij registreert de Kinect-camera hoe flexibel en sterk je bent en wordt daarbij gelijk je uithoudingsvermogen meegenomen. De oefeningen worden hier dan later op afgesteld en zullen met je mee veranderen naarmate je sterker wordt, net zoals bij de sportschool. Denk hierbij aan oefeningen zoals opdrukken, squats en stilstaand joggen. In totaal zijn er meer dan 50 oefeningen en in combinatie met dumbels kan je deze sessies zo zwaar maken als je zelf wilt.

Na de instapsessie zal er gelijk een weekschema worden opgesteld. Je kan zelf kiezen op welke dagen je wilt trainen en wanneer. Op basis van je voorkeur voor kracht, een strakker figuur krijgen of conditie zal het spel zelf passende oefeningen voor je selecteren. Hierbij wordt dan natuurlijk ook gekeken naar de gegevens van je instapsessie. Dit zijn meestal een aantal oefeningen die in totaal niet meer dan een half uur duren, maar die zo pittig zijn dat na een kwartier het zweet al op je voorhoofd staat.

Wat minder taai en soms zelfs leuk, zijn de uitdagingen. Ben je eenmaal klaar met je schema, dan kan je nog een aantal minigames spelen, waarbij je heel je lichaam moet gebruiken. Spelletjes zoals ontwijk de muur door te springen, bukken en liggen of trefbal, waarbij je zoveel mogelijk ballen moet ontwijken, zijn erg leuk bedacht. Ook voor de macho’s onder ons is het mogelijk om aan al je vrienden te showen hoe vaak je kan opdrukken binnen een minuut. Dit content die er voor zorgt dat je ook na het voltooien van het schema nog even iets ontspannends kan doen, wat tegelijkertijd toch ook leuk is.