Kinect en sporten?

Ongeveer een jaar geleden schreef ik de eerste Kinect-gerelateerde review voor Techzine. Het ging hier toen om het spel UFC Trainer, waar het de bedoeling was om zo goed mogelijk de oefeningen die op je TV verschenen na te doen. Op zich vond ik dit wel een grappig idee, maar het spel vertoonde nog wat kinderziektes zoals het verkeerd volgen van het lichaam. Mijn conclusie was destijds dan ook: Ga gewoon lekker naar de sportschool! Met de komst van Nike+ Kinect Training begint mijn standpunt langzaamaan te veranderen. Natuurlijk vind ik dat naar de sportschool gaan nog steeds vele malen beter is, mede omdat ze daar de juiste apparaten hebben, er ruimte genoeg is en er instructeurs lopen die oefeningen goed uitleggen.

Maar dat laatste punt begint te vervallen. Instructeur Alex die ik had gekozen bij dit spel, legde alle oefeningen precies zo uit als ik ze in de sportschool had geleerd. Kinect scande op zijn beurt weer heel mijn lichaam, zodat ik precies kon zien of ik in de goede houding stond. Hier vertel ik dadelijk meer over, maar aan dit soort ontwikkelingen kunnen we zien dat er over een niet al te lange tijd een nieuw genre zal ontstaan dat betrekking heeft op het ontwikkelen van je lichaam, in plaats van je soldaat in Call of Duty of je dorp in Assassin’s Creed.

Ook met de geruchten dat de nieuwe Xbox een geïntegreerde Kinect 2.0 zal bevatten die 3D-scans van je lichaam kan maken, kan het wel eens zo zijn dat we dadelijk allemaal thuis een kamertje hebben gereserveerd om te fitnessen, voetballen of misschien zelf een shooter spelen, zonder dat we een controller of iets dergelijks in de hand hoeven te nemen. Helaas zitten we nog steeds met het probleem dat de Kinect zo veel ruimte vereist.