Gameplay en graphics

Om het allemaal net iets makkelijker te maken is het belangrijk dat je missies start met de juiste wapens. Door wapens van verslagen tegenstanders op te pakken, of wapens te verdienen tijdens de singleplayer, verzamel je deze in een wapenkist. Deze kist is aanwezig bij de start van iedere missie, zodat je altijd met een vers arsenaal op pad kunt. Wanneer je opnieuw begint heb je de beschikking over alle vrijgespeelde wapens, wat in bepaalde situaties handig uitkomt. Over het algemeen zijn de wapens goed te besturen. Uiteraard wisselt het per wapen hoe de precisie en terugslag is, maar na een tijdje spelen zal iedereen zich wel gewend voelen met een gevarieerd scala aan schietijzers.

DICE heeft nog een aantal toevoegingen aan de gameplay gedaan, waaronder het lean and peek. Dit betekent dat je tijdens het schuilen om muurtjes en dergelijke kunt kijken. Handig zou je zeggen, maar eerlijk gezegd heb ik het vrijwel niet gebruikt. Misschien als je je speelstijl erop aanpast dat je er voordeel van kunt hebben, maar daar heb ik het geduld niet voor, geloof ik.

Een tweede toevoeging is daarentegen wel heel tof, al zal je deze waarschijnlijk alleen in de multiplayer gaan gebruiken. Het is in Battlefield 4 namelijk mogelijk om melee aanvallen te counteren. Dit doe je echter niet zomaar even. Nee, het vergt een goede timing om de aanval te stoppen waarna jij juist degene bent die er met de kill vandoor gaat.

Dan belanden we bij een ander speerpunt van de Battlefield-serie, de graphics. Met de Frostbite 3-engine heeft DICE een engine gebouwd waarmee het klaar is voor de aankomende generatie consoles. De beelden op de PlayStation 3 vallen eerlijk gezegd wat tegen als je continu promotiemateriaal van de nieuwe consoles en de PC voorgeschoteld krijgt. Battlefield 4 op de huidige generatie heeft wat last van pop-ups, matige textures en ook de omgeving zoals het gras en de bomen zien er gewoon beduidend minder uit. Maar goed, een consolegamer zoals ik is wel gewend aan dit soort mankementjes.

Dit betekent ook absoluut niet dat Battlefield 4 op de PlayStation 3 en Xbox 360 een lelijke game is, het totale gevoel van de spelwereld is wel helemaal goed. Van de grootse omgeving sta je af en toe toch wel even te kijken. Vooral als je je bedenkt dat verschillende wolkenkrabbers die je tegenkomt ook echt beklommen kunnen worden en het gros van de omgeving ook nog eens weggeknald kan worden. Dit kennen we natuurlijk al van het vorige deel en we kunnen dus concluderen dat er geen grote stap voorwaarts is gemaakt op de huidige generatie. Dat lijkt ook schier onmogelijk.