,

Graphics, geluid & multiplayer

Op grafisch gebied is er dit jaar eigenlijk niet zoveel veranderd. De spelers lijken weer wat meer op hun evenknie in de echte wereld en het publiek is ietsjes aangepast. Het zal lastig zijn om het publiek net zo realistisch te maken in games als NBA 10 en NHL 10, omdat er simpelweg veel meer mensen in de grote voetbalstadions passen, maar als je een penalty moet nemen en recht op het publiek kijkt, is dat toch een beetje jammer. De tussenscenes na een doelpunt, bij het begin of einde van een wedstrijd en het wisselen zijn ook niet veel veranderd en zijn vrijwel altijd hetzelfde. Wat er in de tussenscenes wel zal opvallen is de scherptediepte. Die ligt namelijk op de actie, terwijl de achtergrond onscherp wordt weergegeven. Dat maakt de herhalingen wel een stuk realistischer.

Qua weersomstandigheden kun je nu ook in een groot aantal stadions in de sneeuw of de regen spelen. Dat is allemaal mooi weergegeven en het weer heeft ook daadwerkelijk invloed op het spel. Omdat EA zoals eerder gemeld ook diverse animaties heeft toegevoegd lijkt FIFA in alles gelukkig weer een beetje meer op het echte werk, dus qua presentatie is het allemaal dik in orde.

Qua geluid en muziek kun je in EA Sports games altijd rekenen op een vette soundtrack. In FIFA 10 is dat niet anders, de menu’s worden ondersteund door lekkere tracks. Ik vind dat Youri Mulder altijd aardig commentaar levert bij Studio Sport, maar ik schakel hem en zijn collega Evert ten Napel alleen in als ik in een melige bui ben. Hun Engelse collega’s Andy Gray en Michael Taylor doen het wat mij betreft een stuk beter, dit jaar hebben ze weer wat meer dingen te vertellen dan vorig jaar. Ze vertellen wat over een bepaalde speler, de club waarmee je speelt of het stadion waarin je speelt. Daarnaast kun je het gebruikelijke commentaar verwachten, wat gewoon goed is. Grootste veranderingen in commentaar zul je terugvinden in de managermode en in de virtual pro-modes. De commentatoren zullen rekening houden met de progressie van je team en spelers en hun commentaar daarop aanpassen.

Ook het publiek draagt weer zijn steentje bij door te juichen en hun club aan te moedigen. Grappig is ook dat je af en toe de stadionspeaker hoort praten in de taal van het land waarin het stadion staat.

Multiplayer & achievements

Qua online gaming zit je met FIFA 10 helemaal goed. Er zijn zoals gezegd enorm veel mogelijkheden om online aan de slag te gaan en gezien de populariteit van de game zul je geen problemen hebben om een game te vinden. EA heeft gelukkig een groot aantal cheats en glitches weten te verwijderen, maar reken er op dat je nog steeds slechte verliezers tegen zult komen die plotseling de verbinding verbreken als ze niet kunnen winnen.

De achievements zijn dit jaar iets makkelijker te behalen dan vorig jaar, maar sommige achievements verdien je wel heel makkelijk door een bepaalde game-modus op te starten. Ik snap dat EA graag ziet dat iedereen de nieuwe game-modi uit gaat proberen, maar om het nou een achievement te noemen.