De nieuwe Medal of Honor is een ode aan alle eerdere Medal of Honor-games. Na een afwezigheid van een aantal jaar heeft EA weer een nieuw deel uit de serie uitgebracht. Met het nieuwe deel doet EA iets dat weinig uitgevers en ontwikkelaars aan lijken te durven. Het conflict in Afghanistan vormt de basis van deze game. Wij speelden de PlayStation 3-versie van de game die ontwikkeld werd door Danger Close.

Iets wat EA niet door iedereen in dank wordt afgenomen, aangezien de herinneringen aan de oorlog die ook het Nederlandse leger heeft moeten doormaken, nog vers in het geheugen gegrift staat. Sommigen vinden het nog te vroeg voor een dergelijke game, anderen juichen het juist toe, om een beter inzicht te kunnen krijgen in de gebeurtenissen. Onze jongens zijn inmiddels bijna weg, maar de conflicten blijven voortduren. Zo was er onlangs nog in het nieuws dat er in Afghanistan dit jaar inmiddels 600 dodelijke slachtoffers zijn gevallen onder de NAVO-militairen.

De voortslepende conflicten en alles wat reeds gebeurd is, is iets waar je waarschijnlijk constant aan zal denken wanneer je de game speelt, misschien is iemand in je eigen vriendenkring, familie of een bekende ook wel naar Afghanistan geweest voor de zogenaamde vredesmissie. In mijn eigen kring ligt dat aantal wat hoger dan één, wat voor mij een reden was om goed in de gaten te houden wat er zich afspeelde in Afghanistan. Het heeft voor een bepaalde emotionele band gezorgd en persoonlijk was ik dus één van de mensen die games als Medal of Honor en ook het minder bekende Six Days in Fallujah (wat overigens in Irak zal spelen) graag zag verschijnen.

Medal of Honor betreft ‘Tier 1 Operators’, militairen die buiten officiële missies om hun werk doen.

Overigens krijgen PlayStation 3-bezitters de beschikking over Medal of Honor: Frontline. Frontline is de eerste Medal of Honor-game die op de PlayStation 2 uit werd gebracht.