3min

Oracle heeft flink wat grote AI-projecten. Ook generative AI spreekt het bedrijf zeker aan. Toch lijkt Oracle zich niet te gaan mengen in de race voor de beste chatbot, zoals OpenAI, Microsoft en Google dat doen. Oracle gooit het over een andere boeg. Het levert de onderliggende infrastructuur en zet vooral in op gespecialiseerde generative AI.

Recent spraken we met Richard Smith, vice president technology EMEA bij Oracle, over de visie en strategie van Oracle rondom AI en dan uiteraard ook generative AI. Daar zijn veel techgiganten momenteel mee bezig zijn. We spraken hem in de week dat veel bedrijven en hooggeplaatste personen opriepen tot een pauze van zes maanden voor AI-ontwikkeling. We vroegen hem dan ook wat hij van die pauze vindt.

Smith zegt hierover: “Ik weet niet of een pauze nu direct gaat helpen, bij Oracle maken we al heel lang gebruik van AI. We hebben vooral standaarden nodig die grenzen stellen om een AI af te bakenen, want zonder die grenzen ontstaan er risico’s.”

Hij noemt als voorbeeld hoe beïnvloedbaar de nieuwe AI-modellen zijn en het risico dat dat met zich meebrengt. Als die nieuwe AI-modellen vaak genoeg lezen dat de lucht groen is dan gaan ze dat geloven. Als je die lijn doortrekt naar de gezondheidsindustrie en je introduceert daar foute data, dan volgen er al snel verkeerde beslissingen. De gevolgen kunnen dan catastrofaal zijn.

Data integriteit is het allerbelangrijkst

Bij Oracle zijn ze niet vies van AI, ze gebruiken het al jaren. Het meeste bekende voorbeeld is de autonomous database. Een volledig geautomatiseerde database die door een AI wordt onderhouden. Op basis van het gebruik van de database wordt de configuratie geoptimaliseerdm zodat die beter gaat presteren. Als er patches nodig zijn worden die automatisch uitgerold en als er iets misgaat worden problemen automatisch opgelost. Allemaal gebaseerd op AI.

Daarnaast ontwikkelt Oracle zogenaamde Fusion apps, applicaties voor organisaties waarmee ze zaken kunnen beheren. Voorbeelden hiervan zijn Oracle Fusion ERP, Oracle Fusion HCM, maar er zijn ook specifieke oplossingen voor de gezondheidszorg, financiële instellingen, telecomproviders en hotels. Al die applicaties maken gebruik van AI om een betere ervaring te bieden of om zaken te detecteren die klanten kunnen helpen.

Bij het ontwikkelen van AI-modellen heeft Oracle altijd een enorme focus op data integriteit. Als je je data namelijk niet kan vertrouwen dan heb je ook niks aan de AI-modellen die je erop loslaat. Foute data leidt tot foute analyses. Zo heeft Oracle een AI in Fusion HCM zitten die moet voorkomen dat HR bevooroordeeld is. Het voorkomen van vooroordelen (bias) is een van de meest gevoerde discussies in de AI-wereld, dat is namelijk enorm lastig. Het is enkel mogelijk met een zeer goede data integriteit.

Lees ook: Oracle maakt Autonomous Data Warehouse opener, goedkoper en aantrekkelijker

Oracle en generative AI

Volgens Smith is Oracle wel aan het kijken naar generative AI. Wat kan Oracle daarmee en hoe kan het dat eventueel aan zijn producten toevoegen? Welke toegevoegde waarde zou het opleveren en hoe goed werkt het? Oracle heeft geen samenwerking met OpenAI gesloten.

Op dit moment stelt is Oracle volgens Smith meer de infrastructuurleverancier die organisaties kan helpen als zij een generative AI-model voor hun business willen ontwikkelen. Daarvoor heb je namelijk enorm veel rekenkracht nodig en die kan Oracle leveren. Volgens Smith heeft Oracle een unieke samenwerking met Nvidia en is Oracle in staat sneller en beter te schalen dan concurrenten voor het genereren van AI-modellen. Hij denkt ook dat dit Oracle nog veel gaat opleveren. Hij kwam met de anekdote dat in de tijd van de goudkoorts het meeste geld werd verdiend door degene die de emmers, zeven en scheppen leverde.

Momenteel ligt de focus echt op het leveren van de rekenkracht die andere nodig hebben voor hun AI-modellen. Smith sluit zeker niet uit dat Oracle zelf ook nog ooit met generative AI-modellen komt. Wij vermoeden dat Oracle dit dan zal introduceren in zijn Fusion apps waar de generative AI dan is toegespitst op een specifieke oplossing. Dat zagen we ook bij Salesforce Einstein GPT.

Smith stelt dat Oracle meer gelooft in in de volgorde “Develop, Do, Deliver”. Wat hij daarmee wil zeggen, is dat een AI echt helemaal af moet zijn voordat je hem oplevert. Momenteel verschijnen er teveel generative AI’s die nog in ontwikkeling zijn en waarbij de grenzen nog ontbreken. Oracle zal dus enkel een generative AI-oplossing aanbieden als het overtuigd is dat die goed werkt en af is. De vraag is wel of een generative AI ooit af is.