3min

Tags in dit artikel

, , ,

Zelden werd er meer om zakelijke veerkracht gevraagd dan in 2020. Resilience bleek opeens veel meer dan alleen een modewoord. Organisaties waren bezig te overleven in een crisis die niemand had zien aankomen, maar wereldwijd impact heeft. Hoe ziet veerkracht eruit in onze (post-)coronawereld?

Veel bedrijven omarmen inmiddels (soms noodgedwongen) een Everywhere Enterprise-werkmodel, waarbij medewerkers overal kunnen werken en bedrijfsgegevens vanaf iedere locatie en met ieder device toegankelijk zijn. Dit nieuwe model heeft hen geholpen om veel van de uitdagingen als gevolg van COVID-19 op de korte termijn te overwinnen. Maar nu is het een kwestie van deze uitdagingen op de lange termijn het hoofd bieden.

Want uit onderzoek door MobileIron blijkt dat de Everywhere Enterprise ook na de coronacrisis zal blijven. Meer dan 80% van de medewerkers wereldwijd geeft aan niet meer voltijd op kantoor te willen werken, ook niet wanneer de beperkingen van de pandemie opgeheven zijn. Bedrijven moeten nu verder kijken dan de huidige uitdagingen en plannen maken voor groei en duurzaamheid op de lange termijn binnen deze nieuwe manier van werken.

Echte veerkracht

En daar komt échte veerkracht om de hoek kijken. Dit betekent flexibel zijn en openstaan voor verandering, in plaats van vasthouden aan oude structuren. Mobiele en cloudtechnologieën spelen hierin een belangrijke rol en zorgen ervoor dat medewerkers stabiel verbonden zijn met hun bedrijf en productief kunnen zijn, waar ze ook aan het werk zijn.

De beveiliging van de gebruikte technologieën is daarbij essentieel. Het inzetten van mobiele oplossingen en cloudtechnologieën vergroot namelijk ook het aanvalsgebied, waardoor bedrijven vatbaarder worden voor hacks. Hackers speuren in VPN’s en samenwerkingssystemen naar beveiligingsfouten en leggen via social engineering hinderlagen voor medewerkers die nog niet gewend zijn aan de nieuwe bedrijfsprocessen.

Infrastructuur

Werken op afstand betekent dat bedrijven ook het hoofd zullen moeten bieden aan de infrastructurele uitdagingen die dit met zich meebrengt, zoals bijvoorbeeld het faciliteren van de mogelijkheid om op devices te werken die niet door het bedrijf worden beheerd. Ook kunnen organisaties er niet langer op vertrouwen dat personen of devices zijn wie ze zeggen dat ze zijn; er zullen nieuwe vormen van authenticatie ingesteld moeten worden.

Maak daarbij niet de fout om te vertrouwen op wachtwoorden, die zijn immers de oorzaak van het merendeel van de datalekken. Met behulp van beveiliging die uitgaat van het Zero Trust-principe wordt iedereen zo min mogelijk toegang geboden totdat hun identiteit is bevestigd en daarmee de toegang gerechtvaardigd is.

Om dit principe door te kunnen voeren, is het van belang een aantal elementen goed te begrijpen. Het is belangrijk te weten vanaf welk device een persoon toegang probeert te krijgen. Is deze onder beheer of wordt het niet vertrouwd? Het is belangrijk de context van de gebruikerssessie te begrijpen. Heeft de gebruiker normaal gesproken ook toegang tot een bron/gegevens vanaf die locatie, op dat moment en met dat device?

Ook is het van belang de applicatie te begrijpen waarmee de gebruiker toegang zoekt. Tot welke gegevens heeft deze applicatie toegang? En bovenal is het belangrijk te begrijpen via welk netwerk de gebruiker de bron/gegevens wil gebruiken. Waar tien jaar geleden de meeste applicaties in het kantoornetwerk werden gebruikt, is het tegenwoordig zo dat de meeste toegang van buitenaf komt en medewerkers hun privé breedbandverbinding of zelfs het netwerk van een lokale koffiebar gebruiken. Elk netwerk heeft zijn eigen risiconiveau.

Nieuwe technologie inzetten

Veerkracht in de huidige zakelijke wereld betekent vooral veilig mobiel werken mogelijk maken. Nieuwe vormen van technologie, zoals user endpoint management, stellen bedrijven in staat om alle devices, inclusief de persoonlijke devices van medewerkers, te ondersteunen door het creëren van beveiligde digitale werkplekken. En met behulp van meervoudige authenticatie kan het kapen van accounts worden voorkomen.

Bedrijven die veranderingen omarmen en doorvoeren, zullen daadwerkelijk veerkrachtig en succesvol zijn omdat ze hun activiteiten toekomstbestendig maken. Zo zijn ze zo goed mogelijk voorbereid op de toekomst, hoe die er ook uit zal zien.

Dit is een ingezonden bijdrage van Arjan Veenboer, Regional Sales Director Benelux bij MobileIron. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.