De microblogdienst Twitter komt met een eigen analyse tool genaamd Twitter Web Analytics. Met deze dienst kunnen de eigenaren van websites zien hoe veel verkeer zij via Twitter ontvangen en wat de effectiviteit is van de Twitter button op hun website.

Dat kondigt Twitter aan op de officiële weblog van de microblogdienst. In navolging van Facebook, Google, Youtube en andere sociale media komt Twitter ook met een eigen analysedienst: Twitter Web Analytics. Met de dienst kunnen de eigenaren van websites zien hoe vaak andere Twitteraars over hun artikelen of website Twitteren. Ook kunnen zij met deze tool zien hoeveel verkeer Twitter oplevert naar hun website.

De introductie van Web Analytics is mogelijk geworden door de overname van het bedrijf BackType, Twitter nam dit bedrijf in juli over. Dit bedrijf bedacht de technologie achter de webanalyse tool. Deze dienst richt zich op de website en laat zien welke verhalen of artikelen het meest worden gedeeld en gediscussieerd en hoeveel traffic dit genereert.

Volgens de weblog heeft deze tool een drietal voordelen:

  1. Eigenaren van websites krijgen inzicht in welke mate de content van hun website gedeeld wordt op het netwerk van Twitter;
  2. Ze hebben inzicht in de hoeveelheid internetverkeer Twitter naar hun website leidt;
  3. Het meet de effectiviteit van de Tweet Button.

Twitter Web Analytics zal later deze week uitgerold worden voor een select groepje die een pilot starten, zoals TechCrunch.com. Binnen enkele weken zal de dienst gratis voor iedereen beschikbaar komen. Er komt ook een Twitter Web Analytics API voor ontwikkelaars die Twitter data willen integreren in hun producten.

Twitter is hard aan de weg aan het timmeren om zich verder te ontwikkelen. Twitter Web Analytics is een volgende stap in dit proces. Begin september kondigde de microblogdienst aan dat bedrijven advertenties kunnen plaatsen in de timeline van andere Twitteraars. De enige beperking tot op heden is dat bedrijven alleen kunnen adverteren in de timeline van Twitteraars die het bedrijf al volgen maar dit wordt binnenkort uitgebreid naar Twitteraars die relevant zijn aan de Twitteraars die het bedrijf volgen.