min

Tags in dit artikel

, , ,

Directeuren, managers en ICT professionals in Nederland verwachten dat binnen nu en één jaar alleen ADSL zal doorbreken als succesvolle innovatie. Bovendien is er een snel groeiend vertrouwen in het succes van MMS (Multimedia Messaging Service). Het vertrouwen in het succes van I-mode van KPN is duidelijk lager. Dit blijkt uit de ICT Barometer, het tweemaandelijkse onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT. MMS maakt het ontvangen en versturen van beeldmateriaal via de mobiele telefoonmogelijk en wordt aangeboden door de concurrenten van KPN. De verwachting van 56 procent van de respondenten is dat MMS binnen drie jaar zal aanslaan. 23 procent verwacht zelfs binnen één jaar. Daarentegen laat het succes van I-mode langer op zich wachten. 40 procent schat in dat I-mode binnen drie jaar een succes wordt, terwijl 30 procent verwacht dat I-mode nooit een succes wordt. MMS bestaat als dienst in Nederland sinds zomer 2002, terwijl I-mode al iets langer op de markt is (voorjaar 2002).

Het bedrijfsleven heeft voor de zeer korte termijn (één jaar) weinig hoop op succesvolle innovaties. De meeste innovaties zullen naar verwachting pas over twee tot drie jaar een succes worden. Belangrijke uitzondering hierop is ADSL (breedband verbindingen voor snel internetverkeer). Van de ondervraagden verwacht 67 procent dat ADSL binnen één jaar een succes is.

Innovaties die naar verwachting over twee tot drie jaar zullen doorbreken zijn draadloze netwerken, telewerken, zak-computers (PDA), GPRS en teleconferencing. Pas op langere termijn (vier tot vijf jaar) zien de ondervraagden een mogelijk succes in de integratie van TV en internet, plasma televisies, HDTV, beeldtelefonie (vast en mobiel) en internet supermarkten.