2min

Tags in dit artikel

, ,

KPN maakt bekend meer dan honderdduizend i-mode abonnees te hebben en daarmee zijn doelstellingen te hebben behaald. Vodafone Live blijkt tegelijkertijd volgens winkeliers vier tot vijf keer zo goed te verkopen, zo meldt Het Financieele Dagblad. Belangrijke reden voor het succes van Vodafone is omdat consumenten volgens Het Financieele Dagblad de interactieve mogelijkheden en kostenstructuur van deze provider duidelijker vinden dan dat van KPN. Daarnaast promoot KPN i-mode als als mobiel internet en biedt deze provider geen mms-diensten. Juist deze dienst stuwt de verkoop van deze nieuwe generatie mobieltjes flink omhoog.

Zo meldde Ben, de eerste Nederlandse aanbieder van mms, inmiddels zo’n zesduizend gebruikers te hebben sinds de introductie van deze dienst in september van dit jaar. Nog vóór de lancering van deze dienst voorspelde Ben in december 2002 3.500 mms-gebruikers te hebben, maar het blijken er dus bijna twee keer zoveel te zijn.

Naast de populariteit van deze dienst, draagt ook het groeiende aanbod van mms-toestellen van diverse fabrikanten bij aan de verkoop van de nieuwe generatie mobieltjes. Zo brengt Samsung in maart 2003 de mms-Camera Phone SGH-V200 op de markt. Ook voor KPN’s i-modedienst verschijnen (naast het huidige Toshiba- en NEC-model) eind december 2002 drie nieuwe toestellen. De game Dungeon Keeper voor i-mode, ontwikkeld door Mobile Scope, zal de verkoop van i-modetelefoons verder stimuleren.

Diverse bedrijven storten zich op de ontwikkeling van software voor onder andere mms-providers, zo is Media Republic bezig met de ontwikkeling van een mms-soap voor Vodafone. Interconnectie ten slotte, een techniek die nu nog niet wordt toegepast, zorgt naar verwachting ook voor een toenemend gebruik van mms-diensten. De verwachting is dat klanten van Ben, Vodafone en O2, begin 2003 onderling mms-berichten kunnen uitwisselen.