2min

Tags in dit artikel

,

Computer Idee is jarig! Op 25 maart is het precies vijf jaar geleden dat het eerste computerblad van Nederland verscheen dat níet moeilijk doet over computers. Het leek destijds een gewaagde stap, in een toch al overvolle markt van computerbladen nog een tijdschrift lanceren. Maar de tijd heeft geleerd dat de initiatiefnemers het bij het rechte eind hadden: een steeds grotere groep computerbezitters heeft behoefte aan praktische en toegankelijke informatie over computergebruik. Sterker nog: de betaalde oplage van Computer Idee ligt nu op meer dan 140.000 (HOI, 2002). En daarmee is het tijdschrift groter dan mannenbladen als Autoweek, Nieuwe Revu en Aktueel. Saillant detail: van die 140.000 lezers hebben er bijna 100.000 een abonnement. Een ongekend hoog aantal in tijdschriftenland.

Om de verjaardag te vieren, is Computer Idee nummer 7 (verschijningsdatum 17 maart) geheel ingericht als dubbeldik feestnummer. Lezers van het eerste uur vertellen over de aantrekkingskracht van Computer Idee, uit de rubriek FAQman komen de beste tips – met de stand van zaken nu – nog eens aan bod. En omdat bij feest ook trakteren hoort, kunnen de lezers ditmaal nog meer dan anders winnen, zit er een boekje bij met meer dan 30 speciale kortingen én een gratis internetwoordenboek.

Dat de lezers Computer Idee bijzonder waarderen, blijkt niet alleen uit de gestaag groeiende oplage, maar ook uit onderzoek. Zo is de zogeheten lezer-bladbinding zeer hoog. Meer dan 70% van de lezers zegt volmondig Ja op stellingen als ‘Computer Idee is echt mijn blad’ en ‘Computer Idee is leuk om te lezen’. Deze binding vertaalt zich ook in een enorme respons op acties. De prijspuzzel die in elke editie te vinden is, levert gemiddeld ruim 13.000 reacties op. Naast het blad geeft Computer Idee ook veel boeken en speciale uitgaven uit (zoals de Workshopgidsen en het FAQmanboek), die marktleider zijn binnen hun segment.