2min

Tags in dit artikel

,

Fraude met e-mailberichten steekt ook in Nederland de kop op. Op kleine schaal sturen derden uit naam van een bedrijf e-mails om producten te verkopen of reclame te maken. Het fenomeen (spoofing) is in de Verenigde Staten een groter probleem. Het Amerikaanse bedrijf Amazon.com spande deze week rechtszaken aan tegen elf verzenders van nep-berichten, die afkomstig lijken van Amazon. In Nederland komt de fraude bij bedrijven incidenteel voor. Microsoft Nederland maakt enkele keren per jaar mee dat er e-mails uit naam van het bedrijf worden verstuurd. "Mensen krijgen dan e-mails die op het oog van Microsoft zijn, maar eigenlijk van een ander komen. Nu is het zo dat wij alleen e-mailberichten sturen naar onze klanten en mensen die zich via de website hebben ingeschreven voor nieuwsbrieven en dergelijke. Mensen die dit niet hebben gedaan, moeten dus op hun hoede zijn als ze mail van ons krijgen. Ook als er bijlagen bij de e-mail zitten, klopt er waarschijnlijk iets niet. Wij versturen namelijk nooit bijlagen met downloads, we verwijzen altijd naar onze site", aldus een woordvoerder donderdag.

Tot dusver is de Nederlandse tak van Microsoft niet opgetreden tegen de daders van spoofing. " Als mensen of bedrijven onze dienstverlening op deze manier proberen te saboteren, dan komen we natuurlijk in actie. Maar we moeten dan wel weten wie het precies zijn, en dat is lastig te achterhalen" , stelt de woordvoerder. De Nederlandse tak van veilingsite eBay heeft volgens een woordvoerster beperkt last van spoofing. "Internationaal gebeurt spoofing vaker dan hier in Nederland. Meestal willen de afzenders van de e-mail dat mensen hun creditcardgegevens aan hen doorgeven. Om dit soort misbruik tegen te gaan beveiligen wij de site zo goed mogelijk en waarschuwen we de klanten als er nepberichten in omloop zijn. Sites die misbruik maken van de naam van eBay worden zo snel mogelijk uit de lucht gehaald."

Postorderbedrijf Wehkamp verstuurt ook e-mails naar klanten die zich hiervoor hebben ingeschreven. Het bedrijf heeft echter nog niet meegemaakt dat er misbruik van werd gemaakt. Bij de Safe Internet Foundation is weinig bekend over spoofing in Nederland: "In de Verenigde Staten komt het wel veel voor, maar in Nederland ken ik er geen gevallen van. Consumenten kunnen de mails makkelijk herkennen: ze zijn in het Engels opgesteld, iets wat Nederlandse bedrijven maar zelden doen."