Hackers die een phishingaanval willen uitvoeren en daarbij een bekend merk willen misbruiken, gebruiken hiervoor het meest de merknaam van Microsoft.
Dat blijkt uit onderzoek over het vierde kwartaal van 2023 door Check Point. De merknaam werd in het kwartaal in 33 procent van het totaal aantal (e-mail) phishingaanvallen gebruikt om slachtoffers ervan te overtuigen dat het om een mail van de techgigant ging.
Amazon volgde met 9 procent van het totaal op de tweede plaats, gevolgd door Google met 8 procent en Apple met 4 procent op de derde en vierde plaats. Andere veelgebruikte merken in de top 10 waren onder meer van banken en social media-merken. Ook koeriersdiensten waren populair, met name vanwege de feestdagen.
Ontwikkelingen voor 2024
In het rapport voorspellen de onderzoekers van Check Point dat de opkomst van AI, nog meer phishinggevolgen zal hebben. Het volume van phishingcampagnes zal volgens hen nog verder toenemen. Het betekent ook dat het steeds moeilijker wordt phishingmails te onderscheiden van echte communicatie van bedrijven. Doordat ook de merknamen binnen de tech- en banksectoren en de social media steeds vaker worden gespooft, moeten gebruikers daarom steeds alerter zijn op de authenticiteit van mails en andere vormen van communicatie.
Volgens Checkpoint moeten zij daarom dit jaar extra waakzaam zijn.
Lees ook: Nieuwe vorm van phishing: Wat is qishing en waarom is het gevaarlijk?