2min

Tags in dit artikel

,

Het stelen van persoonlijke gegevens en creditcardnummers door middel van valse e-mailtjes en websites vormt een steeds groter probleem op internet. Slachtoffers worden overgehaald persoonlijke informatie te versturen naar sites die ogenschijnlijk van een groot en betrouwbaar bedrijf zijn, maar de gegevens komen rechtstreeks in handen van cybercriminelen. Onlangs werd een 17-jarige jongen uit Californië door de Amerikaanse handelsorganisatie FTC van een dergelijk vergrijp beschuldigd. De jongeman stuurde internetgebruikers een e-mailtje dat ogenschijnlijk afkomstig was van de populaire internetdienst America Online. Abonnees werden opgeroepen hun registratiegegevens bij te werken, omdat er problemen zouden zijn met de facturering.

"We zien een toename als het gaat om de diefstal van persoonlijke gegevens, creditcardfraude en andere internet-oplichterij", stelt Keith Lourdeau, chef van de cyberdivisie van de FBI. De organisatie ontvangt maandelijks 9000 klachten over valse e-mails en websites. De Amerikaanse federale recherche en de FTC weten niet precies hoeveel mensen inmiddels zijn gedupeerd wegens identiteitsdiefstal. De methode die bij deze praktijken wordt gevolgd is vaak dezelfde. In de Californische zaak kregen de America Online-abonnees een authentiek ogend e-mailtje, dat een link bevatte naar de online factureringssite van AOL, waarvan America Online een onderdeel is. In werkelijkheid ging het echter om een valse webpagina die was voorzien van het AOL-logo, de officiële kleuren en koppelingen naar echte AOL-sites.

Deze site verzocht de abonees hun creditcardnummers en andere gevoelige persoonlijke informatie in te vullen, zoals inlognamen en wachtwoorden, sofi-nummers, bankgegevens, kredietlimiet, de meisjesnaam van hun moeder en hun factuuradres. Indien de ontvanger niet zou reageren, zou het abonnement worden afgesloten. Een woordvoerder van AOL heeft evenwel verklaard dat het bedrijf nooit om een wachtwoord of factuurgegevens zou vragen: "Indien iemand ooit een e-mail krijgt met het verzoek om dergelijke informatie, dan gaat het duidelijk om oplichting." De jeugdige Californische delinquent heeft inmiddels beloofd de 3500 dollar die hij de America Online-abonnees afhandig had gemaakt terug te betalen. De jongen, die het gestolen geld besteedde in online winkels, mag bovendien van zijn leven geen spam meer versturen.