1 min

Tags in dit artikel

, ,

Een kwart van de internetbankklanten heeft een onveilig gevoel over het regelen van geldzaken via het web. Ruim eenvijfde twijfelt aan de betrouwbaarheid van de techniek als ze hun geld overmaken van achter een computer en 3 procent weet zeker dat het onveilig is. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 1400 gebruikers van internetbankiersystemen, dat vrijdag is gepubliceerd in de Consumentengids. Daarbij heeft de belangenorganisatie ook de zes grootste banken (ABN Amro, Fortis, ING, Postbank, Rabobank en SNS) ondervraagd over hun internetprogramma’s.

De banken geven volgens de Consumentenbond zelf toe dat 100 procent veiligheid nooit kan worden gegarandeerd. De financiële instellingen stellen niet aansprakelijk te zijn voor schade als gevolg van het uitvallen van het internetprogramma of het beveiligheidssysteem. Ook voor het onjuist weergeven van een saldo is de bank niet aansprakelijk. Het gros van de gebruikers (65 procent) neemt volgens de Consumentenbond dan ook zelf maatregelen om hun bankzaken op de computer te beveiligen.