min

Tags in dit artikel

, , ,

Alhoewel vele sites afgelopen donderdag (1 april) het nieuwsbericht van Google’s Gmail postten, maar rekening hielden met een 1 april grap, blijkt dat de nieuwe email service toch werkelijkheid is.

Dit houdt in dat internetters binnenkort kunnen gaan rekenen op een emailadres met een opslagruimte van 1 Gigabyte. Google denkt dit te kunnen gaan financieren door middel van reclame in de emailberichten. De reclame die Google zal meesturen, zal afgestemd worden op het bericht, hiervoor zal het bericht gescand moeten worden op woorden waaraan ze advertenties kunnen koppelen. Volgens Gary Ruskin van de consumentenorganisatie Consumer Alert is dit totaal onacceptabel: "Vanuit privacyoverzicht is het totaal onacceptabel dat Google de e-mail scant, zelfs als ze zeggen dat de gegevens niet worden doorgegeven of zijn terug te voeren op personen"
Ook het Electronic Privacy Information Center (EPIC) is niet te spreken over deze manier van adverteren. "Waarom laten we niet iemand meeluisteren tijdens een telefoongesprek en tijdens het gesprek producten aanprijzen? Misschien vind je dat belachelijk, maar dit is ook belachelijk", aldus Chris Hoofnagle van de EPIC.

Google vat de kritiek licht op, en heeft het volgende hierover te melden:
"De privacy van gebruikers is erg belangrijk voor ons bedrijf, de e-mails worden niet door medewerkers van het bedrijf bekeken, maar gescand door computers."

Bovendien zegt het bedrijf zijn best te doen om het tonen van ‘gevoelige’ advertenties te voorkomen.