Google heeft besloten om te stoppen met het scannen van e-mails die binnen Gmail verzonden worden. Daarmee komt er een einde aan een behoorlijk controversiële functie binnen het e-mailprogramma: gepersonaliseerde advertenties op basis van de inhoud van e-mails.
Google stelt in een blog waarin het de keuze bekendmaakt, dat het hiermee stopt omdat er verwarring bestaat bij zakelijke klanten van de G Suite. Zij zouden in de veronderstelling zijn dat – omdat Google mails bij de consumentenvariant scant op inhoud – Google dit ook bij de zakelijke versie doet. Google doet dat echter niet, maar begrijpt naar eigen zeggen de verwarring. En om die reden stopt het bedrijf ermee.
De functie was bij consumenten ook al controversieel, al gebruikten veel mensen de dienst gewoon. Volgens persbureau Bloomberg heeft Google hiertoe besloten omdat het wil dat er geen twijfel bestaat over de invulling van zijn diensten. Het bedrijf wil het gevoerde beleid binnen de verschillende diensten gelijktrekken.
Gmail blijft wel draaien op basis van advertenties. Google zal andere persoonlijke gegevens gaan gebruiken daarvoor dan de gescande mails. Het is de vraag welke gegevens precies als basis hiervoor dienen, al kunnen we er vanuit gaan dat het onder meer gaat om zoekresultaten en bekeken video’s op YouTube. Ook de activiteiten op andere Google-diensten kunnen hiervoor gebruikt worden.
G Suite heeft op dit moment al meer dan 3 miljoen betalende klanten, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Gmail zelf heeft in totaal 1,2 miljard gebruikers.