2min

Tags in dit artikel

, ,

De Telegraaf lanceert na de zomer een eigen vraag- en aanbodsite voor particulieren: Speurders.nl. Consumenten kunnen zowel kopen als verkopen op de site. Het concern spreekt van een nieuwe generatie vraag- en aanbodsite die wat betreft gebruikersvriendelijkheid het beste is wat de markt nu te bieden heeft. Speurders.nl belooft laagdrempeligheid, superieure gebruikersvriendelijkheid en direct vanaf de start een groot aanbod; ruim 600.000 advertenties. In de introductiefase is het plaatsen van adverten-ties voor alle artikelen gratis. De intensieve campagne die Speurders.nl bekend moet maken bij het grote publiek gaat eveneens na de zomer van start.

Holdingmaatschappij De Telegraaf kiest er heel bewust voor om op dit moment met serieuze ambities in de markt van online vraag- en aanbod te stappen. Directielid A. Swartjes: ‘De huidige omzet van traditionele rubrieksadvertenties is op dit moment nog steeds 15 maal groter dan de online markt, maar de resultaten liggen onder druk. Wat betreft het aantal advertenties, is het volume op de online markt nu al een factor zes groter. De verschuiving van offline naar online is onomkeerbaar en onafwendbaar. Vraag- en aanbod via internet is de afgelopen jaren steeds populairder geworden bij de consument. De laagdrempeligheid, makkelijke zoekmogelijkheden en de lage advertentiekosten voor artikelen maken van internet een uiterst geschikt platform om spullen te verkopen en te kopen. We hebben door uitgebreid onderzoek veel geleerd aangaande de wensen van consumenten op dit gebied. Het resultaat: Speurders.nl, een nieuwe generatie vraag- en aanbodsite’.

Alle bestaande online sites zoals AutoTelegraaf.nl, Reiskrant.nl, Woonkrant.nl blijven intact, en richten zich wat betreft het productaanbod meer op bedrijven dan op particulieren. Op dit moment bezoeken maandelijks meer dan drie miljoen mensen de diverse online platforms van het concern, waaronder naast de eerder genoemden ook Telegraaf.nl, DFT.nl, Autocircuit.nl en
Limburgopwielen.nl.

Swartjes: ‘We hebben alle vertrouwen dat ook wij als multimediaconcern een substantieel aandeel van de particuliere online markt kunnen innemen. We willen met Speurders.nl in Nederland online marktleider worden. We hebben daarvoor een fantastisch bedrijf als basis. Immers, we weten hoe we redactioneel en advertentioneel om moeten gaan met grote groepen consumenten en hoe we binding kunnen creëren. Een online rubrieksadvertentiesite voor particulieren ontbrak er nog aan. Daarbij
– en dat is niet onbelangrijk – hebben we met Speurders een ijzersterke merknaam en het productconcept van de site is straks wat betreft gebruikersvriendelijkheid veel beter dan wat de consument nu kent qua ‘vraag en aanbodsites’.

Expert team
Speurders.nl staat onder leiding van Michiel van der Meer (voorheen onder meer Planet Internet, Lintas, Ricardo). Naast Van der Meer ook Mark Götz (voorheen onder meer Hatchoo en Vei-ling.com), verantwoordelijk voor de productontwikkeling en Aad Boon, verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie en reclamecampagne. Bewust is gekozen voor een zelfstandig expertteam met een vrije rol in de organisatie. De business unit ressorteert in functionele zin onder Uitge-versmaatschappij De Telegraaf.