1 min

Tags in dit artikel

, ,

Het marktaandeel van Internet Explorer zakt onder de 90 procent, maar toch meldt het marktonderzoeksbureau WebSideStory dat de groeicijfers van Firefox over hun hoogtepunt heen zijn.

Eerder kwam het Nederlandse bedrijf OneStat in November vorig jaar al tot eenzelfde conclusie. Toch trok Microsoft de cijfers van OneStat in twijfel.
Microsoft verwees OneStat toen naar de statistieken van WebSideStory die Internet Explorer toen nog altijd boven de 90 procent aangaf.

De gratis browsers Firefox zet zijn opmars verder en kan nu al 5,7 procent van de Amerikaanse internetgebruikers bekoren.
De groei van Firefox vertraagt echter wel. De weken voor 18 februari maakte Firefox een groei met 15 procent, de eerste weken na de lancering was dit nog 34 procent.

Volgens een onderzoeksbureau wijst deze groeivertraging erop dat Firefox de markt van de early-adopters overstijgt.
Het is nu aan Firefox om ook binnen te dringen in de huis-, tuin- en keukengebruikers.
Dit zal wat zwaarder uitvallen, zeker nu Microsoft aangaf de nieuwe versie van Internet Explorer sneller uit te brengen.

Deze bovenstaande cijfers hebben echter enkel betrekking op de VS. Wereldwijs zijn er sterke regionale verschillen. In Duitsland kan Firefox pronken met een marktaandeel van 18,87 procent tegenover 73 procent voor IE.
98,5 procent van de Chinese surfers vertrouwen toch nog steeds op de browser van Microsoft, daar moet Firefox tevreden zijn met 1,1 procent.