min

Tags in dit artikel

, ,

Yahoo heeft plannen om haar gratis e-mail service om te bouwen, zodat het meer lijkt op een desktop e-mail cliënt. Dat heeft het bedrijf gisterenmiddag bekendgemaakt.

De nieuwe service zal onder andere e-mail caching krijgen waardoor het geheel sneller werkt. Daarnaast zal er een previewvenster voor berichten worden toegevoegd en drag & drop functionaliteit. Een select aantal gebruikers zal de beta van de nieuwe service de komende weken gaan testen. Volgens Ethan Diamond van Yahoo zal de service binnen een aantal maanden voor het grote publiek beschikbaar zijn.

Bij de introductie zullen de gebruikers kunnen kiezen of ze de nieuwe service willen gebruiken, of bij de huidige layout willen blijven. Ook is het mogelijk om beide services naast elkaar te gebruiken. Voorlopig is de nieuwe service geschikt voor zowel Internet Explorer als Firefox, maar ondersteuning voor andere browsers zal snel volgen.
Volgens Diamond is de nieuwe service het resultaat van de overname van het bedrijf Oddpost in juli 2004. Dankzij de expertise en technologie van dit bedrijf is de nieuwe service de grootste revisie van Yahoo’s e-mail service sinds de introductie in 1997.

Andere extra’s die de nieuwe service zal bieden zijn het snel zoeken in e-mail headers, body en attachments, meerder e-mails tegelijkertijd openen in verschillende schermen, en het scrollen door headers in de vorm van folders. Net zoals bij Gmail zal Yahoo’s nieuwe service ook auto-complete voor e-mail adressen ondersteunen, right-click menu’s en de standaard keyboard shortcuts.

Gebruikers zullen in de nieuwe service wel geconfronteerd worden met reclame. Zo zal er in het previewscherm een grote reclame te zien zijn, mits er geen e-mail bericht geselecteerd is. De opslagruimte veranderd niet in de nieuwe versie, die blijft daarmee op 1GB staan.