Het bedrijf iKarma heeft een nieuwe service ontwikkeld, waarmee eigenaren van internetsites hun website kunnen laten beoordelen door gebruikers, lezers of klanten. Volgens het iKarma kunnen bedrijven daarmee goede zaken doen.

Het bedrijf heeft het reputatie idee naar eigen zeggen een beetje afgekeken van sites als eBay en Amazon.com. "Mensen die op eBay een gevestigde reputatie hebben verkopen twintig procent meer dan mensen zonder reputatie en kunnen gemiddeld ook tien procent meer vragen voor hun producten," aldus Paul Williams van iKarma.

Williams beseft dat die reputatie net zo belangrijk is voor zijn eigen bedrijfje, dat nog niet zolang actief is. Hij geeft toe dat zijn reputatiesysteem nooit 100 procent bruikbaar is als er niet veel mensen gebruik van maken.
Maar als er op den duur veel bedrijven gebruik maken van de iKarma service, wordt de service sterker, maar worden ook de websites van de klanten sterker.

Bezoekers kunnen met de service bepaalde onderdelen van de site waarderen, zoals artikelen, transacties en andere vormen van interactie. Eigenaren van websites krijgen de mogelijkheid om negatieve beoordelingen aan te vechten. De negatieve beoordeling blijft daarom de eerste tien dagen onzichtbaar, zodat de beoordeler en de eigenaar eventuele problemen uit de wereld kunnen helpen.

Bedrijven kunnen hun reputatie overigens ook opkrikken met de zogenaamde "karmic reboot". Bij deze optie maakt het bedrijf in kwestie geld over naar goede doelen, zodat de reputatie beter wordt.