Google wil de beoordeling van webwinkels laten meetellen in de pagerank, waardoor ‘slechte’ webwinkels niet meer hoog in de lijst van zoekresultaten verschijnen. Google’s hoofd spambestrijding Matt Cutts zegt de verandering dit jaar mogelijk door te willen voeren.

"We hebben een potentiële lancering later dit jaar, die let op de kwaliteit van verkopers," zegt Cutts. "We willen niet dat verkopers met slechte ervaringen hoog in de zoekresultaten verschijnen."

Een paar jaar geleden implementeerde Google al maatregelen tegen foute webwinkels, nadat een bedrijf openbaarde ook blij te zijn met negatieve reviews door de impuls op de pagerank. Destijds was het zo dat winkels met veel beoordelingen hoger kwamen te staan dan anderen, ongeacht de inhoud van die reviews.

Alleen reviews zijn echter niet genoeg om potentieel malafide webshops te discrimineren. Het aantal negatieve beoordelingen neemt toe en Google zoekt naar andere indicatoren, maar nu lijkt het lot van webwinkels af te gaan hangen van consumentengrillen.

"We vragen ons af of we andere tekenen kunnen gebruiken om de kwaliteit van de verkoper te herkennen. Als we die signalen kunnen vinden en ze blijken niet spamgevoelig, dan gebruiken we ze graag," zegt Cuffs.