2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Vandaag heeft de Consumentenbond bekendgemaakt dat steeds meer mensen problemen krijgen als zij van internetprovider veranderen. De problemen zijn onder andere dat mensen moeite hebben met de installatie van de nieuwe verbinding, een lange tijd geen internet hebben of ze krijgen rekeningen van hun oude provider.

De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan onder 2.200 internetgebruikers. Ongeveer de 50 procent van deze gebruikers is ooit gewisseld van provider, van die mensen is ongeveer 33 procent het afgelopen jaar overgestapt. Van de mensen die het afgelopen jaar zijn overgestapt heeft drie op de tien problemen ondervonden bij het overstappen. Dat zijn er veel meer dan de mensen die lang daarvoor zijn overgestapt.

Volgens de Consumentenbond had toen ongeveer 18 procent van alle overstappers problemen met de provider. De grootste reden om over te stappen naar een andere provider is de prijs die de providers aanbieden. Meer dan 50 procent van de 2.200 gebruikers die werden ondervraagd is nog nooit overgestapt naar een andere provider, waaruit geconcludeerd kan worden dat de meeste mensen tevreden zijn met hun provider. Volgens de bond moet daarbij echter wel rekening worden gehouden met het feit dat veel mensen bij hun provider blijven omdat ze niet van e-mail adres willen wisselen.

Nog eens 30 procent vindt het overstappen ’te veel gedoe’, wat best voor te stellen is. Veertien procent geeft daarnaast aan dat ze bang zijn om langere tijd zonder internet te zitten. Geen onterechte angst, zo constateert de Consumentenbond, want juist dat probleem komt het meeste voor. Daarom pleit de Consumentenbond er dan ook voor om het overstappen wat simpeler te maken.

De Consumentenbond wil dat de internetpoviders wat meer moeten samenwerken als het gaat over het overstapprotocol. De nieuwe provider moet de gehele switch tussen de providers regelen, om problemen te voorkomen.