1 min

Tags in dit artikel

, ,

Online handelshuis eBay introduceert deze week een advertentiesysteem dat net als de systemen van Google en Yahoo werkt met behulp van kernwoorden op een bepaalde webpagina. Het systeem, dat deze week geintroduceerd wordt, werd vorige week toegelicht door Michael van Swaaij van eBay.

Net als Google’s en Yahoo’s systemen werkt eBay AdContext met bepaalde sleutelwoorden. Mensen krijgen van eBay een bepaald stukje code tot hun beschikking dat ze kunnen verwerken in hun website. Het systeem zoekt vervolgens de desbetreffende website door en bepaalt aan de hand van de woorden op de site welke artikelen op eBay in het reclameblok komen te staan.
Deze techniek wordt ook wel contextuele adverteren genoemd.

Verschil met Google en Yahoo, is dat eBay AdContext geen netwerk van advertenties is, maar alleen naar artikelen op eBay verwijst. eBay zorgt ervoor dat de advertenties helemaal up-to-date zijn en afhankelijk van het aantal mensen dat op een website op een advertentie klikt kan de opbrengst voor de webmaster oplopen tot 60 procent van de verkoopopbrengst van eBay.

eBay denkt niet dat haar nieuwe systeem concurrentie betekent voor Google en Yahoo, volgens het bedrijf gaan mensen de systemen naast elkaar gebruiken. Veel websites en weblogs gebruiken deze vorm van advertentie om wat extra inkomen te genereren. Een aantal van deze sites combineert al diverse advertentiemogelijkheden.