2min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft heeft op de TechEd conferentie in Boston haar strategie uitgestippeld, waarbij het bedrijf haar Live internetplatform openstelt voor externe partijen. Microsoft hoopt hiermee haar online services ongekend populair te maken.

Microsoft schetste op de conferentie een beeld van de Live infrastructuur en daarnaast een aantal belangrijke pijlers van het zakelijke model, waaronder de advertenties, waarmee Microsoft haar Live service winstgevend wil maken.

De softwarereus liet de aanwezigen weten dat het met haar Live platform relaties wil aangaan met consumenten. Zo biedt Microsoft onder het Live programma webhosting, data opslag, webmail en instant messaging. Externe partijen kunnen via al deze onderdelen extra services bieden, maar ook adverteren.
Microsoft liet weten een flink deel van de advertentie inkomsten weer in de verschillende onderdelen te willen steken als blijkt dat externe partijen hier interesse voor tonen, of de service door veel consumenten gebruikt wordt.

Services waar dan aan te denken valt, zijn momenteel al op andere manieren beschikbaar, maar wel worden wel steeds populairder. Zo kunnen externe partijen bijvoorbeeld Messengerbots maken, zodat mensen een vraag kunnen stellen aan deze bot, zoals de aanvangstijden van films.
Een andere mogelijkheid is het tonen van te koop staande huizen in Virtual Earth, iets wat concurrent Google Earth ook heeft.

Microsoft is momenteel naarstig op zoek naar bedrijven en individuelen die programma’s willen schrijven en stelt voor deze mensen API’s ter beschikking. Komende tijd verwacht Microsoft meer API’s voor andere onderdelen van haar Live platform vrij te kunnen geven.