min

Tags in dit artikel

,

Doordat onderwijsinstellingen op hoger onderwijs niveau steeds vaker gebruik maken van het internet om informatie door te geven aan hun leerlingen worden de sites steeds onoverzichtelijker. Mensen met een functiebeperking hebben hierdoor steeds vaker moeite met het vinden van de nodige informatie

Informatie over je studie is steeds vaker online beschikbaar, dit lijkt in de meeste gevallen erg handig maar mensen met een functiebeperking hebben steeds vaker moeite om de informatie te vinden die zij zoeken. Medestudenten kunnen zelfstandig roosters, studieresultaten en lesmateriaal op het internet vinden. Tegenwoordig moet men zich ook regelmatig op internet inschrijven voor tentamens. Deze informatie is voor mensen met een functiebeperking slecht tot helemaal niet toegankelijk. De groeiende digitalisering van het hoger onderwijs levert daardoor steeds vaker problemen op voor deze groep studenten. Dit stelt de stichting Bartiméus Accessibility die vandaag een onderzoeksrapport aan de Tweede Kamer zal aanbieden.

In 2006 heeft de stichting een onderzoek uitgevoerd waarin 59 publieke websites van Hogere onderwijsinstellingen en 45 studie-informatiesystemen die gebruikt worden door de instellingen. Bij het ontwikkelen van deze digitale systemen is niet genoeg rekening gehouden met de toegankelijkheid. Niet een van de sites voldeed aan de minimale internationale toegankelijkheidseisen. Hierdoor hebben bepaalde gebruikersgroepen problemen met het navigeren door de sites en het vinden van de informatie.

Andrea dekker, onderzoeker en auteur van het rapport, hoopt dat de instellingen door dit rapport bewust worden van het feit dat de websites slecht toegankelijk zijn en hoopt dat er snel vooruitgang wordt geboekt in de ontwikkeling van deze pagina’s.