Microsofts YouTube variant Soapbox, is sinds het afgelopen weekend weer de lucht in gegaan. Eerder sloot het bedrijf de site, omdat gebruikers auteursrechtelijk beschermd materiaal op de site plaatsten.
Helemaal sloot de site zich niet, want gebruikers die zich al geregistreerd hadden, konden nog items op de site plaatsen.
Microsoft heeft in de tussentijd, technologie van het bedrijf Audible Magic geïmplementeerd in de site. Deze technologie moet verhinderen dat er opnieuw materiaal waar copyright op rust, op de site geplaatst wordt.
De technologie werkt met vingerafdrukken. Het maakt van elk gepost materiaal een digitale vingerafdruk, die dan weer vergeleken wordt met een database vol met bekende filmpjes. Zo moeten de auteursrechtelijk beschermde filmpjes automatisch herkend en geblokkeerd worden.
Ook de profielensite MySpace werkt met deze techniek.
Marktleider YouTube dat onder juridisch vuur ligt van verschillende mediabedrijven wegens schending van auteursrechtelijk materiaal, is al een tijdje bezig met een filter, maar dat is tot op heden nog niet geïmplementeerd in de site. Dit tot grote ergernis van aanklagers Viacom en NBC.