2min

Tags in dit artikel

, ,

Waar Google is, is Microsoft, en omgekeerd. Microsofts antwoord op Google Video/Youtube ging vorige maand online voor een publieke bèta. Elke Live ID-gebruiker kon een Soapbox account aanvragen en zijn favoriete filmpje op Soapbox zetten, maar Microsoft heeft op dit moment de registraties gesloten. Daardoor hebben op dit moment alleen nog geregistreerde Soapbox gebruikers toegang tot het portaal.

Sinds de lancering zijn al 45.000 video’s geüpload. Microsoft wil de boel echter voor de volle honderd procent legaal houden en omdat de mediabibliotheek zo snel aandikte, vond Microsoft het veiliger de registraties even te doen ophouden. Dit waarschijnlijk met de 1-miljard-dollar rechtzaak van Viacom tegen Google in het achterhoofd.

Om zijn website draaiende te houden zal Microsoft software gebruiken van Audible Magic. Die software is in staat video’s te herkennen die beschermd zijn door copyright en de software kan die video’s dan ook wegfilteren. Maar de progammeur is ook voorzien op video’s die door de mazen van het net zouden glippen. Audible Magic is op dit moment de laatste hand aan het leggen aan de software die het makkelijker maakt voor filmmakers om hun auteursrechtelijk beschermde content op Soapbox op te sporen en dat te melden aan Microsoft.

Microsoft heeft naast de dreiging van een rechtszaak ook zijn eigen redenen om zo voorzichtig om te springen met auteursrechtelijk materiaal. Het heeft niet voor niets een contract met Fox, deel van de News Corp. groep, die sportnieuws voorziet op het MSN portaal. Het heeft eveneens ook een overeenkomst met News Corp. om hen te helpen bij de lancering van hún videoportaal.

De softwaregigant uit Redmond heeft verder nog verklaard dat de video-zeepdoos over dertig tot zestig dagen weer vrij toegankelijk zal zijn.