1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft zal de investeringen in MSN video (vroeger Soapbox), aanzienlijk terugschroeven. Microsoft heeft altijd gewild dat Soapbox het op zou nemen tegen YouTube, maar dit is nooit gelukt.

Erik Jorgensen, wereldwijd directeur van MSN, heeft aangekondigd dat Microsoft zichzelf terug gaat trekken uit MSN video. Dit heeft voornamelijk te maken met de huidige economische crisis, want het onderhoud dat een dergelijke website met zich mee neemt is op het moment gewoonweg te duur. Recentelijk stopte Microsoft ook al met Microsoft Money, dit was vooral gericht op persoonlijke financiën.

MSN video werd in 2006 opgericht, hetzelfde jaar dat Google YouTube overnam. Tot op heden is MSN video nooit een serieuze speler geweest in de markt van videosites. In 2007 sloot Microsoft de site af voor nieuwe gebruikers en er kwam een filter op voor materiaal dat auteursrechtelijk beschermd was. Een aantal maanden later werd MSN video weer voor iedereen beschikbaar, maar het kwam nooit echt van de grond. Het werd eigenlijk alleen maar gebruikt voor Microsoft-content.

Microsoft wil wel dat de videosite open blijft voor bijvoorbeeld bloggers en burgerjournalisten, zodat deze er hun films op kunnen zetten die te maken hebben met entertainment, lifestyle en financiën, de drie pijlers van MSN. Het is nog niet duidelijk of deze content gemodereerd moet worden, of dat de gebruikers vrij zijn om alles te plaatsen.