1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Google heeft deze week als onderdeel van een actie tegen spammers een groot aantal GMail-accounts geblokkeerd. Hierbij blokkeerde het bedrijf echter ook een aantal accounts die niet gebruikt werden voor spamactiviteiten.

De vergissing kwam gisteren aan het licht toen een GMail gebruiker op het Gmail Help-forum liet weten dat zijn account geblokkeerd zou zijn. Al snel volgden reacties van een groot aantal andere gebruikers waarvan het account eveneens geblokkeerd was. Al snel liet Google via een werknemer in een reactie weten dat het probleem opgelost was, maar dat bleek niet het geval.

Daarop liet de medewerker weten dat Google het probleem onderzocht enkele uren later liet het bedrijf weten dat alle goede accounts weer gedeblokkeerd waren. "In een poging om overtredingen van onze gebruiksvoorwaarden te voorkomen zijn een aantal accounts verkeerd geclassificeerd", aldus de medewerker. Alle accounts die ten onrechte geblokkeerd waren zijn inmiddels weer beschikbaar, de gebruikers zijn geen mails kwijtgeraakt.

Wel liet woordvoerder Courtney Hohne van Google weten dat de accounts tijdens de blokkeringen geen e-mails konden ontvangen en dat mensen die een mail naar een geblokkeerd Gmail adres hebben gestuurd daarvan een melding hebben gehad. "Ons doel is altijd geweest om Gmail vrij te houden van mensen die de dienst misbruiken en tevens vrij te houden van spamberichten. We hebben recentelijk actie ondernomen tegen een groot netwerk van spammers en hebben daarbij per ongeluk een aantal goede accounts geblokkeerd", aldus Hohne.