5min

Tags in dit artikel

,

Gisteravond om 19:00 uur Nederlandse tijd vond de speciale persconferentie plaats die helemaal in het teken van de iPhone stond. Apple heeft daar haar ideeën voor de komende iPhone Software uiteengezet en deze zullen we verder in dit bericht gaan bespreken.

[b]Feature requests[/b]

Tijdens de presentatie wordt duidelijk dat zakelijke gebruikers van de iPhone heel veel verzoeken voor extra functies hebben gedaan. Enkele daarvan zijn email-, kalender- en contactensynchronisatie. Ook netwerkgerelateerde zaken als VPN, WPA2, 802.1x-authenticatie en certificaten behoorden tot de zaken die de gebruikers op de iPhone wilden zien. Phil Schiller, Apple’s Senior Vice President of Worldwide Product Marketing, voegt eraan toe dat al deze functies en meer in de aankomende iPhone software aanwezig zullen zijn.

[b]Exchange ondersteuning voor de iPhone[/b]

Ook Exchange-ondersteuning is een veelgevraagde functie volgens Phil Schiller. Ook dit is in de toekomstige iPhone-software beschikbaar. Apple heeft hiervoor een licentie op ActiveSync voor de iPhone genomen en is tevens een samenwerking met Microsoft aangegaan. Concreet betekent dit dat er voor de Exchange-ondersteuning geen nieuwe applicaties hoeven worden toegevoegd, want alles kan met Mail, iCal en Contacten gedaan worden. Met de Exchange-ondersteuning is het onder andere mogelijk om gebruik te maken van push e-mail, push agenda en push contacts.

Tijdens de demo wordt ook duidelijk dat .Mac, .Gmail, Yahoo! Mail en AOL Mail deel uitmaken van de Mail-applicatie. Verder wordt getoond hoe men op afstand een zogenaamde ‘remote wipe’ kan uitvoeren, wat ervoor zorgt dat alle gesynchroniseerde Exchange data in een keer gewist kan worden.

[b]Softwaredevelopmentkit[/b]

Natuurlijk bleef de SDK niet buiten schot en hierover is dan ook een heleboel bekendgemaakt.
Allereerst is de SDK exact dezelfde als de programmatuur waarmee Apple de applicaties voor de iPhone ontwerpt en programmeert. Tijdens de presentatie werd ook duidelijk dat ontwikkelaars met de SDK niet alleen de bovenlaag (Cocoa Touch) kunnen aanspreken, maar ook voor de kernel zijn er specifieke API’s ontworpen.

Scott Forstall, Apple’s Vice President of iPhone, vertelt het een en ander over de mogelijkheden van de Softwaredevelopmentkit. Zo krijgt een ontwikkelaar ook de beschikking over de fundamenten zoals bekend uit OS X. Denk hierbij aan Core Audio, Core Animation, OpenGL, H.264-video’s, maar de ingebouwde multi-touch- en accelerometers worden ook gebruikt in applicaties.

iPhone-applicaties kunnen gemaakt worden met XCode, een programma wat ook wordt gebruikt wordt voor de ontwikkeling van gewone Mac-applicaties. De Graphical User Interface (GUI) kan vervolgens ontworpen worden door elementen met ‘drag & drop’ op hun plaats te zetten. Een methode die Apple in veel programma’s gebruikt. Het programma Dashcode, om Dashboard-widgets mee te maken, gebruikt hetzelfde principe en hierdoor is het kinderlijk eenvoudig om zelf widgets te maken.

[b]Games op de iPhone[/b]

Tijdens de presentatie laat Scott Forstall een spelletje zien wat de ontwikkelaars bij Apple naar eigen zeggen in twee weken gemaakt hebben.
Ook vertelt hij dat Apple grote ontwikkelaars uitgenodigd heeft om in twee weken tijd een applicatie voor de iPhone te maken. De eerste in de rij is Electronic Arts die een spelletje genaamd "Spore" toont wat gebruikmaakt van de in de iPhone ingebouwde accelerometer. Het simpele spelletje functioneert door de iPhone heen en weer te bewegen.

Ook SEGA is van de partij en toont het spel met de naam Super Monkey Ball. Dit spelletje is ook compleet gebaseerd op de ingebouwde accelerometer. Hierdoor zijn aparte toetsen overbodig, want de accelerometer doet het werk. De medewerker van SEGA benadrukt dat het getoonde spelletje geen telefoongame is, maar een console game. Hij doelt hiermee op de mogelijkheden van de iPhone. SEGA moest naar eigen zeggen een extra ontwerper invliegen om de grafische kant van Super Monkey Ball naar een hoger niveau te tillen. De medewerker voegt eraan toe dat ze de iPhone onderschat hadden.

[b]Statistieken, AIM voor de iPhone[/b]

Na EA volgt nog SalesForce. SalesForce is een bedrijf wat maandelijkse verkoopaantallen bijhoudt. Het bedrijf heeft een applicatie gemaakt die deze statistieken op een aantrekkelijke manier weergeeft.
Als laatste vertelt Scott dat AOL ook deel uitmaakte van de selecte groep ontwikkelaars. Het resultaat hiervan is AIM voor de iPhone. AIM is in de Verenigde Staten de meeste populaire instant-messaging service en een introductie op de iPhone mocht dus ook niet uitblijven. Een markant detail is dat de ontwikkelaar van AIM nog nooit voor het Mac OS X-platform had ontworpen, maar het resultaat doet mensen toch echt anders geloven.

[b]Apps Store[/b]

"Je bent een ontwikkelaar en je bent twee weken of iets langer bezig geweest om deze applicatie te ontwikkelen, wat is je droom?", aldus Steve Jobs.
Hij haakt hiermee in op een nieuwe manier om de applicaties naar het grote publiek te brengen. Deze manier heet Apps Store en zal in de nieuwe iPhone software standaard op elke iPhone beschikbaar zijn.
Naast centrale beschikbaarheid van iPhone apps biedt de Apps Store ook een update-mogelijkheid. Hiermee kunnen ontwikkelaars razendsnel hun nieuwste versie naar de klant brengen.

Natuurlijk rest de vraag wat dit gaat kosten voor ontwikkelaars. Hierop is het antwoord volgens Steve Jobs simpel. De ontwikkelaar bepaalt zelf wat de prijs voor de iPhone app moet zijn en hiervan moet hij slechts dertig procent afstaan aan Apple om de Apps Store draaiende te houden. De overige zeventig procent is voor de ontwikkelaar.

Natuurlijk kunnen applicaties ook gratis beschikbaar gesteld worden. Hiervoor brengt Apple geen extra kosten in rekening, maar de applicaties moeten wel aan voorwaarden voldoen. Enkele daarvan zijn geen pornografisch materiaal, illegaal materiaal, kwaadaardige applicaties enzovoort. Niet meer dan logisch natuurlijk, zeker als je ze zonder extra kosten beschikbaar mag stellen.

[b]iPhone Software 2.0[/b]

Natuurlijk is voor al dit moois een nieuwe versie van de iPhone’s Software benodigd. Deze software zal gepresenteerd worden onder de naam, iPhone Software 2.0. Deze software zal binnen een paar maanden het levenslicht zien en gratis zijn. Naar alle waarschijnlijkheid rond juni, wanneer de World Wide Developers Conference plaatsvindt. De SDK is per direct beschikbaar en is gratis. Ontwikkelaars die mee willen doen aan het iPhone Developer Programme moeten 99 dollar betalen, maar daarvoor krijgen ze ook de bèta-versie van de nieuwe iPhone-software, die in juni dit jaar uitgebracht wordt.

Alles dat voor de iPhone beschikbaar zal komen, zal ook voor iPod Touch beschikbaar komen. Hiervoor zal echter wel een kleine vergoeding betaald moeten worden in verband met de Amerikaanse wetgeving.

[b]iFund[/b]

Een nieuw initiatief van Apple is iFund. iFund is een initatief van Apple in samenwerking met een grote bank om de ontwikkeling voor de iPhone en iPod Touch te bevorderen. Hiervoor is een startkapitaal beschikbaar van 100 miljoen dollar. Concreet houdt het in dat ontwikkelaars met weinig financiële middelen in iFund samen kunnen werken om toch hun applicaties te kunnen ontwikkelen en door middel van iFund hun eigen bedrijf op kunnen zetten.

Jobs besluit de persconferentie met de uitspraak, dat hij uitziet om met mensen in iFund te gaan werken om zo grote bedrijven en partnerships met Apple tot stand te brengen.