1 min

Tags in dit artikel

, ,

Gerben Nijmeijer, de directeur van Housenet, stelt dat makelaars te snel, te makkelijk dachten. Deze sector zal een digitale-inhaalslag moeten ondergaan om digitaal gezien actueel te blijven.

Housenet is een bedrijf dat veel web-applicaties ontwikkelt voor makelaars-websites. "Ze hebben te lang te makkelijk gedacht", zegt Gerben Nijmeijer. Hij stelt verder dat de huizen-makelaars niet echt vernieuwingsgezind zijn: "Nu worden ze door de markt gedwongen om te professionaliseren. Eerst werd de woningmarkt transparanter met Funda, later kwamen daar nog andere slurpsites bij als bijvoorbeeld Jaap en Zoekallehuizen."

Tegenwoordig hebben veel huizenkopers en huizenverkopers geen makelaar meer nodig. "De makelaars moeten vechten voor de klant, dus de service moet omhoog", vindt Nijmeijer.

Een goed voorbeeld daarvan is de Hyves-gadget die housenet ontwikkelt heeft, vindt Nijmeijer. "We hadden verwacht dat er misschien tien makelaars zouden zijn die het leuk zouden vinden. Uiteindelijk zijn het honderden die de gadget gebruiken. Het is een extra wapen om jezelf als makelaar te profileren."

Volgens housenet is er nu een ‘revolutie’ gaande onder de makelaars: "De makelaars zijn wakker. Ze zoeken nu naar manieren om service te verlenen. Er zijn veel ontwikkelingen gaande in makelaarsland. Ze hebben het niet altijd makkelijk."