1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) is van mening dat ministeries de burger actief moeten bereiken. Onder het motto: ‘geen propaganda, maar feitelijke informatie’ begint het ministerie met Defensie nu met het rekruteren van militairen via YouTube.

Bij dat bereiken moeten wel ‘de beginselen van de overheidsvoorlichting’ in acht worden genomen, aldus Van Middelkoop gistermiddag bij de lancering van zijn eigen YouTube-kanaal.

Op de YouTube-afdeling van het ministerie van Defensie worden allerlei filmpjes van het leger geüpload. Voorheen waren deze video’s alleen te bekijken op de eigen site van Defensie.

Met de lancering hoopt de minister jongeren beter te kunnen bereiken, want, zo zegt hij, jongeren bepalen steeds vaker zelf waar zij informatie vandaan halen en wanneer ze dat doen. Hij wijst hierbij op sites als Hyves en Facebook. ‘Defensie kan het zich niet permitteren achterover te leunen,’ zo weet hij.

Defensie probeert al langer militairen te rekruteren, zo sloot het recentelijk een advertentiedeal met GeenStijl waardoor GeenStijl TV-verslaggever Rutger Castricum aan de slag mocht met de militairen in Noorwegen en Suriname en hier een videoverslag van maakte. In ruil daarvoor werden Defensie-advertenties op de site weergegeven.