1 min

Tags in dit artikel

Volgens internetondernemer Mark van Zelst is er een marktverschuiving te merken. Zo gaat het typische beeld van de vele auto-dealers verdwijnen en worden deze door online winkels vervangen. "Het is slechts een kwestie van tijd", meldt van Zelst.

Van Zelst is de oprichter van enkele online webwinkels en richt zich volledig op het internet: "Men oriënteert zich op de verschillende modellen, vergelijkt prijzen en optiemogelijkheden via internet. Vervolgens stapt men in de auto en rijdt naar de dealer om de auto te bekijken en te testen. Nadat de verkoper geprobeerd heeft de auto te verkopen aan de klant, gaat de klant vervolgens naar huis en bestelt de auto online met extra korting en vaak krijgt de klant dan ook nog eens een gratis geschenk bij aanschaf."

Van Zelst denkt dat de ‘ouderwetse’ auto-dealers, waar men tegenwoordig komt om te kijken, te proeven en proef te rijden, gaan verdwijnen. In plaats daarvan worden auto’s voornamelijk online gekocht, deze gaan dan samenwerken met Experience Centers, waar de klant alsnog kan proefrijden.

Wanneer de auto pannen heeft wordt deze gewoon binnengebracht, bij een autodealer. Daar kan men dan volgens Van Zelst gebruik maken van draadloos internet en zo wachten. Hiervoor zou een lounge room ingericht worden, want gemak dient immers de mens, zo stelt Van Zelfst. "Het klinkt nu misschien allemaal wat overdreven en niet snel realiseerbaar maar het is wel de toekomst", aldus van Zelst.