2min

Het nieuwe systeem zal beschikbaar zijn voor alle luchtvaartmaatschappijen die vanuit de grootste Duitse luchthaven opereren.

Vanaf later dit jaar zullen passagiers die via Frankfurt Airport reizen de stappen in hun reis, van check-in tot boarding, kunnen voltooien door hun gezicht te scannen bij biometrische checkpoints in de luchthaven.

Fraport, de luchthavenexploitant, heeft samengewerkt met de leverancier van luchthavenoplossingen SITA en IT-dienstverlener NEC, om deze contactloze oplossing op de grootste luchthaven van Duitland te implementeren. De oplossing zal worden uitgerold en beschikbaar zijn voor alle geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van de luchthaven, aldus een persbericht van SITA.

In het voorjaar van 2023 zullen nog meer biometrische checkpoints worden geïnstalleerd, aldus SITA. “Van de inschrijving bij een kiosk of balie, tot geautomatiseerde poorten vóór de security en self-boarding gates, passagiers kunnen biometrische technologie gebruiken om naadloos door elke fase van de reis te gaan door simpelweg hun gezicht te scannen”, zo beloven ze.

Het project biedt “een echt gemeenschappelijk biometrisch platform in alle Fraport-terminals, dat openstaat voor alle luchtvaartmaatschappijen die op de luchthaven actief zijn”, aldus de aankondiging. De dienst zal ook registratie op de dag van de reis, Star Alliance Biometrics en bijkomende biometrische hubs combineren onder de paraplu van het SITA Smart Path platform.

Speciale voordelen voor frequent flyers

Lufthansa passagiers zullen extra voordelen genieten dankzij de integratie van SITA Smart Path met Star Alliance Biometrics. Deze technologie maakt gebruik van de biometrische identiteiten van Lufthansa passagiers die zijn ingeschreven op het platform van Star Alliance en maakt “naadloze identificatie van passagiers” mogelijk zonder extra stappen op meerdere deelnemende luchthavens en luchtvaartmaatschappijen.

Het nieuwe systeem wordt aangedreven door het NEC I:Delight platform voor digitaal identiteitsbeheer, dat volledig geïntegreerd is met het SITA Smart Path platform. Hiermee kunnen passagiers snel en nauwkeurig worden geïdentificeerd, zelfs onderweg. Passagiers die geen gebruik wensen te maken van de oplossing kunnen ook nog inchecken bij een traditionele incheckbalie.

Dr. Pierre Dominique Prümm, lid van de Raad van Bestuur en Executive Director Aviation & Infrastructure, Fraport AG, zei: “We zijn bijzonder enthousiast dat we de ervaring voor al onze passagiers in alle terminals en voor alle maatschappijen kunnen transformeren met één eenvoudige, intuïtieve oplossing.”