2min

Tags in dit artikel

, ,

Facebook kondigt een deal aan met het online onderzoeksbureau Nielsen Co. Met deze deal hoopt Facebook de adverteerders te kunnen laten zien hoe goed de advertenties het doen.

Volgens bedrijven die al op de hoogte zijn van de plannen, zou het inhouden dat Facebook data doorstuurt naar Nielsen waarin staat hoe vaak de advertenties worden bekeken of juist niet worden bekeken.

Facebooks Chief Operating Officer Sheryl Sandberg verteld dat het product de naam Nielsen Brand Lift krijgt. Het moet de adventeerders een beter beeld geven hoe goed hun advertenties het doen. "Wij kunnen het niet bewijzen, dat moet een derde (onafhankelijk) partij doen" aldus Sandberg.

De partnerschap tussen Facebook en Nielsen is het laatste teken om te laten zien hoe veel invloed Facebook heeft in de advertentiewereld. Facebook zou namelijk goed zijn voor 500 miljoen dollar omzet in 2009. Dat is niet gek aangezien de adverteerders verdrievoudigd zijn tot maar liefst tienduizenden adverteerders in het afgelopen jaar. Adverteerders zeggen dat ze vaak meer als één miljoen dollar besteden om te adverteren op de website.

Facebook moet alsnog wel kunnen bewijzen dat alle advertenties die ze verkopen waardevol zijn. Adverteerders zoeken de advertenties vaak op, ze zijn makkelijk op te sporen door de aantal kliks die ze hebben en wat er na de klik gebeurd. Maar niet alle advertenties zijn bedoeld voor kliks, bijvoorbeeld film advertenties hebben daar niks aan, die proberen hun film te verkopen zodat iedereen er heen gaat.