2min

Advertentienetwerk Mads brengt voor het eerst heel goed in beeld dat men in grote getale overstapt van mobiele browsers naar applicaties. Ook is het opvallend dat er op dit moment al bijna 2,5 miljoen Nederlanders gebruik maken van het web via mobiele telefoons.

De groei naar het mobiel internetten is heftig gestegen vergeleken met het afgelopen jaar, zo is de toenamen 61 procent. Het afgelopen half jaar gebruikte 1,5 miljoen Nederlanders mobiel internet en zitten we nu aan de 2,42 miljoen gebruikers.

Advertenties op sites, die speciaal zijn gemaakt voor een mobiele webbrowser, zijn gedaald met 6 procent.

"Een deel van het traffic verplaatst zich van het web naar mobiele applicaties," aldus Ashu Mathura, eigenaar van Mads. Mathura had nog wat meer te vertellen over het mobiel internetten, "Je ziet dat wie frequent mobiel internet gebruikt niet meer kiest voor het web, maar voor mobiele applicaties. Als tachtig procent van de heavy users applicaties gaat gebruiken in plaats van het web dan daalt de inventory behoorlijk."

Veel bekende websites zijn al overgestapt naar applicaties, sites zoals Hyves, 9292, NOS, Telegraaf en NU.nl. Hoe vaak deze applicaties worden gebruiken was voor Mathura nogal onbekend. Wat Mathura wel had te vertellen was dat iPhone gebruikers de meeste aantal pagina’s bezoekt, dat zijn zo’n 51 pagina’s. Daarop volgen Nokia gebruikers met 24 pagina’s en HTC doet het met 23 pagina’s per persoon. Het gemiddelde van alle Nederlanders bezoekt zo’n 22 pagina’s per maand via de mobiele telefoon.