Oracle kondigt aan dat er een zogeheten Race Data Experience Centre in Utrecht komt, waar het bedrijf zijn Nederlandse kantoor heeft. Bezoekers kunnen in een “heuse racesimulator” plaatsnemen. Als naamsponsor van Red Bull Racing wil het gebruikers daarmee laten zien hoe de eigen innovaties invloed hebben op de successen van Max Verstappen en co.
Oracle en Red Bull Racing begonnen hun partnership in 2021, waarbij de cloud-infrastructuur van het Amerikaanse bedrijf voor het raceteam beschikbaar werd. Daarna is deze deal uitgebouwd tot een heuse naamsponsoring voor 300 miljoen dollar, inclusief reusachtig logo op de achtervleugel.
Tip: Oracle gaat Red Bull Racing sponsoren voor 300 miljoen dollar
Experience centre
De experience centre is meer dan alleen een stoeltje, stuurtje en beeldscherm. “In het Utrechtse experience centre kunnen klanten en partners van Oracle, maar ook andere bedrijven en ondernemers, scholen en universiteiten, beter begrip krijgen hoe Oracle Cloud Infrastructure (OCI) wordt gebruikt om de voorspellingsnauwkeurigheid te verbeteren en besluitvorming aan te scherpen. In de vorm van een workshop kunnen ze dan na een simrace hun eigen analyse draaien op bijvoorbeeld het circuit van Zandvoort,” laat het persbericht weten.
Oracle spreekt over 22 leden van het Oracle PartnerNetwork (OPN) die zich aan de experience centre te Utrecht verbonden hebben. Concreet betekent het dat klanten van die bedrijven ook sneller langs zullen komen om een kijkje te nemen in de data, analytics en clouddiensten die Oracle inzet.
Een daarvan is Transfer Solutions, met Jurgen Duijster als directeur. Eveneens is hij co-voorzitter van de Partner Advisory Board van Oracle Nederland. “Als lokale partners hebben wij met veel interesse en plezier Oracle’s winnende partnership met het team van Red Bull Racing zien ontstaan en groeien in de afgelopen jaren. De rol die data en cloudtechnologie daarin spelen zijn aantoonbaar succesvol gebleken. We omarmen het initiatief om via het Oracle Race Data Experience Centre de rol van moderne technologieën als AI, Machine Learning, Analytics, Autonomous en Cloud bij het nemen van data-gedreven beslissingen zichtbaar te maken voor een breder publiek.”
Daarnaast spreekt Oracle over het verwelkomen van scholieren om hen over de technologie te enthousiasmeren. Zo speelt men in op de populariteit die de Formule 1 in ons land kent.