Casey Hudson van Bioware heeft in een interview met Kotaku gezegd dat Mass Effect 2, met het feit dat het een RPG is en blijft, ook voor de spelers van action- en shooterspellen interessant zou worden. Dit door de toevoeging van "State of the art shooting".


"Als het aankomt op de kwaliteit van het schiet-aspect van het spel zijn er een aantal dingen waar een echte gevorderde speler van shooters echt naar zoekt", aldus Hudson. "Het gevoel, de precisie, zulke dingen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat deze ook aanwezig zijn".

"We hebben ook third-person shooter combat. Deze keuze was een grote sprong voorwaarts. De wereld blijft veranderen met games als Modern Warfare 2. We moeten Mass Effect 2 laten concurreren met het beste op de markt, en dit is zeker state of the art schieten. [..] Vroeger, als je een Role-Playing Game speelde, betekende dat maar één ding: Je gaat een middeleeuwse fantasie game spelen met heel veel regels, waarbij je om beurten mag handelen (turn-based), en nog veel meer."

"Het wapen dat je nu gebruikt is nog steeds iets dat je in een winkel gekocht hebt en aangepast hebt met grondstoffen die je verzamelt. In de zones waar de gevechten plaatsvinden zul je je over terrein heen moeten vechten, je schiet, je plant je squad, je doet alle dingen die je in de eerste Mass Effect ook deed, maar dan net een beetje beter. Je kunt je squad zelf controleren, de krachten zijn interessanter, krachtiger, en meer op de class gebaseerd. [..] toch is het niet minder een RPG."

Over het publiek zei Hudson dat BioWare constant nieuwe wegen probeert te vinden om "mensen te laten zien dat ondanks dat ze het niet wisten, ze RPG’s heel erg leuk vinden."

Het spel staat gepland voor 26 januari, en vorige week liet Hudson al los dat het team al in gesprek is over het plot van Mass Effect 3.