, ,

Schok

Intro

Laat ik voorop stellen dat je jezelf mag gaan schamen als je het eerste deel van Mass Effect niet gespeeld hebt. Mass Effect is en was een erg goede actie-RPG, die zich afspeelt in een weids universum waar je verwikkeld raakt in een episch verhaal. Het spel was een grote hit en een vervolg werd al bijna direct aangekondigd in de vorm van een trilogie, dus bereid je alvast voor op Mass Effect 3.

Een andere reden waarom je Mass Effect eigenlijk wel gespeeld moet hebben, is dat je personage namelijk overgezet kan worden naar Mass Effect 2. Bepaalde keuzes die je in het eerste deel gemaakt hebt, hebben gevolgen voor Mass Effect 2 en kunnen gesprekken en sommige gebeurtenissen veranderen. Personages die in het eerste deel tijdens jouw spel zijn gestorven zullen bijvoorbeeld niet meer terugkomen in Mass Effect 2. Zo is je Mass Effect 2-ervaring nog persoonlijker.
De eerste keer dat ik Mass Effect 2 uitspeelde, wat me inclusief alle zijmissies ongeveer 30 uur kostte, was zonder mijn Mass Effect 1 gegevens. De tweede keer ben ik gestart met mijn Mass Effect 1 savegame en ik kan je vertellen dat je het idee krijgt een ander spel te spelen, zoveel verschil zit er in de dialogen.

Schokkende start

In het eerste deel maakten we kennis met de Sovereign, een gigantische machine, een zogenaamde Reaper, onderdeel van een ras van machines dat er op uit is al het leven in het universum uit te roeien. Het was jouw taak om dit te voorkomen, op wat voor manier je dat hebt gedaan verschilde per speler en per keer, er zaten behoorlijk wat keuzes in het spel verwerkt waardoor het verhaal veranderde.

Hoe je Mass Effect ook beëindigde, Mass Effect 2 start met een behoorlijke schok. Dit redelijk onverwachte begin zorgt direct voor een gigantische wending in de politieke sfeer van de game, waar nieuwe keuzes gemaakt moeten worden en oude vrienden hun opwachting kunnen maken. Noem het maar met een schone lei beginnen. Dit begin sleept je direct ook het verhaal in, iets waar de sterkte van Mass Effect 2 sowieso al ligt. Het is lastig om een review te schrijven zonder dieper op het verhaal in te gaan, maar ik ga mijn best doen. Zelfs door alleen maar de gebeurtenissen aan het begin van het spel weg te geven is in mijn ogen jouw beleving een stuk minder. Qua verhaal komt het er in ieder geval op neer dat de toekomst van de mensheid en de rest van het universum wederom niet zeker is en jij weer de taak krijgt dit te voorkomen.

Personages

Net als in het eerste deel sta je er gelukkig niet alleen voor. Tijdens je reizen zul je nieuwe mensen en rassen ontmoeten, nieuwe planeten ontdekken, maar vooral nieuwe bondgenoten vinden. Je begint je spel met een klein gezelschap, dat steeds groter en diverser wordt. Het spel zit vol met aliens van verschillende rassen en karakters, het is een genot om kennis met ze te maken en met ze te praten. Elk personage heeft zijn eigen persoonlijkheid die steeds duidelijk wordt voor jou als speler naar mate het spel vordert en je met ze praat.

De verschillen tussen de rassen zijn erg groot en dat is heel knap in mijn ogen, aangezien het allemaal mensachtigen zijn zonder op elkaar te lijken. Zo zijn er de hyperactieve Salarians, die enorm snel denken en praten in korte, analyserende zinnetjes. Of neem de Krogans, niet al te slimme, lompe, grote beesten, die leven voor oorlog en trots. Naast de verschillende rassen zijn er tussen personages onderling ook grote verschillen, qua uiterlijk en qua politieke opvattingen, iets wat soms te gebruiken is voor jouw doelen.