Nederland staat in de finale van het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika! Naast het oorverdovende geluid van de vuvuzela’s en het claxon-bashen van oranje gespoten auto’s, is de Oranjegekte ook duidelijk merkbaar op sociale netwerken.

Langzamerhand bereikt de Oranjegekte op sociale netwerken het kookpunt. Twitteraars kunnen op diverse manieren aangeven dat ze achter het Nederlands elftal staan tijdens de aankomende finale van het WK voetbal. Zo kunnen fans bijvoorbeeld met een Nederlands vlaggetje, of een oranje vierkant duidelijk maken dat ze ‘vierkant achter Oranje staan’. Rond het middaguur hadden al meer dan tienduizend twitteraars het vlaggetje toegevoegd, en zo’n duizend fans lieten door middel van het oranje vierkantje om hun profielfoto merken dat ze het Nederlands elftal steunen, zo liet een zegsman van Twittercounter weten, een bedrijf dat statistieken van Twitter verzameld.

Naast Twitter was de oranjegekte ook op het Nederlandse sociale netwerk Hyves niet te ontwijken. Direct na het eerste doelpunt van Nederland kelderde de pageviews per minuut van 9500 naar 5800 per seconde. "Normaal gesproken is zo’n daling alleen te zien als er een stroomstoring is in ons serverpark", aldus een woordvoerder van Hyves. In de rust en na afloop van de wedstrijd steeg het bezoekersaantal flink. In het uur na de wedstrijd plaatsten meer dan 100.000 hyvers een ‘wie/wat/waar’-bericht, een record.